Institutt for filosofi og førstesemesterstudier

Spurvugleprisen 2011 til Knut Ågotnes.

Førsteamanuensis Knut Ågotnes ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier mottok fredag 17. juni 2011 Spurvugleprisen for sitt undervisningsopplegg for filosofistudenter om antikk filosofi i Athen. Prisen ble delt ut av prodekan for undervisning professor Jan Oldervoll i Ad fontes - HF-bygget. Alle ved instituttet FoF gratulerer Knut Ågotnes så mye med prisen.

På bakgrunn av de to nye prisene som er etablert ved Det humanistiske fakultetet, en formidlingspris og en pris for utdanningskvalitet; Spurveugleprisen, ble førsteamanuensis Knut Ågotnes ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier vinner av Spurveugleprisen 2011.

Fakultets komiteen hadde blandt annet lagt vekt på dette:

Mon tro hvordan det var for unge menn å være ”student” ved Platons Akademi i Athen i år ca 500 f. kr.? Hva snakket de om og hva diskuterte de? Hvem var Platon og Aristoteles og hvorfor har deres tanker og ideer blitt så viktige for vår vestlige kulturs tankegang gjennom så mange hundre år?

For studenter som har deltatt på førsteamanuensis Knut Ågotnes ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudiers kurs om antikkens, Platons og Aristoteles’ filosofi vært en ”reise tilbake til fortiden”. Det å oppleve å få undervisning på akkurat de samme steder der Platon og Aristoteles vandret rundt med sine skarer av kunnskapslystne menn på Akropolis’ høyder, må ha være en spesiell opplevelse for nåtidens studenter. Det må ha gitt dem en særegen effekt, for ikke å snakke om stor faglig verdi og forståelse for hva som en gang ble diskutert og snakket om.

Førsteamanuensis Knut Ågotnes ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier har siden 2008, hver høst, holdt seminar for studenter ved filosofisk institutt i Athen. Seminarene er et tilbud til studenter med stemmerett ved UiB som et 15 studiepoengs emne som kan tas på 300- eller 200-nivå. Dette har vært et ekstraordinært pedagogisk opplegg som har bidratt til kunnskap langt utover vanlig undervisning i filosofi og filosofi historie.

Seminarene startet høsten 2008 og var da i samarbeid med det norske instituttet i Athen som er et samarbeidssenter for en del norske universiteter. Kursene i 2009 og 2010 ble holdt ved Det athenske senter i Athen.

Her er lenke til HFs side der Elisa Kolle har laget et intervju med Knut Ågotnes.