Griegakademiet – Institutt for musikk
Rundebordskonferanse om fremtiden for komposisjonsstudiet

"Alt var mulig i det mortenske tankemylder"

Gjennom sitt lange virke som komposisjonslærer ved Griegakademiet bygget Morten Eide Pedersen opp et sterkt, særpreget og høyt anerkjent fagmiljø. Mange peker på at studiet er et tydelig alternativ til utdanningen ved Norges musikkhøgskole. Etter Mortens bortgang i oktober i fjor er vi på Griegakademiet i en prosess med tenkning om hvordan denne tradisjonen best kan videreføres og rustes for å være relevant i morgendagens samfunn.

BILDE AV STJERNEMYLDER
Creative Commons

"Alt var mulig i det mortenske tankemylder"

(Tittel fra Anders Beyers minneord om Morten Eide Pedersen, Les hele i På Høyden)

I denne sammenheng inviterer vi til en samling hvor vi drøfter forhold omkring samtidsmusikk, komposisjonsfaget, kunst og samfunn. Vi stiller spørsmål og inviterer til innspill fra våre mange samarbeidspartnere og støttespillere:

• Hvordan forstår vi komposisjon og samtidsmusikk i 2015, – og hvordan forholder vi oss til de mange parallelle tradisjonene og sjangrene i dag?
  • Hvordan inngår kunstmusikken i en bredere samfunnsmessig kontekst?

• Hvordan skaper vi fruktbar dialog mellom skaping og utøving?

• Hva er gode modeller for å integrere musikkteknologi og elektronisk musikk, – hvordan forholder vi oss til nye lydrelaterte kunstpraksiser?

• Hvordan fremme den enkelte studentens vekst og utvikling, – hvordan kan vi oppmuntre til en kritisk, kontekstualiserende og reflekterende holdning til de håndtverksmessige og kunstneriske dimensjonene i faget?
  • Hvordan videreutvikle forholdet til våre samarbeidspartnere?

Fagpersoner med interesse for saken er invitert til konferansen. Vi inkluderer enkel servering og av hensyn til bestilling og valg av rom ber vi om tilbakemelding innen 8 mai.

Hilsen

Frode Thorsen