Griegakademiet – Institutt for musikk

Sibelius 150 år: Jubileumskonsert på Troldhaugen

Den 8.desember kl. 19.00 presenterer Troldhaugens Venner, sammen med Griegakademiet, en jubileumskonsert for Jean Sibelius (1865-1957) i Troldsalen. Konserten finner sted på selve 150-årsdagen til Finlands store komponist.

illustrasjonsbilde av komponisten  scenen i troldsalen jean sibelius (til høyre)
Dag Fosse/KODE & Creative Commons

Vi feirer Sibelius ved å presentere et bredt utvalg av Sibelius' komposisjoner - sanger, klaverstykker og verk for strykere. Det blir en variert konsert med både kjente og ukjente stykker.

Konserten er et resultat av et fellesprosjekt mellom sang-, piano- og strykeseksjonen på Griegakademiet. I prosessen frem mot konserten har studentene fått oppleve mesterklasser med Håvard Gimse, der han øste av sin kunnskap og erfaring med denne komponisten. Gimse er en av våre aller fremste musikere og Sibelius-spesialist.