Institutt for pedagogikk
Prof. Svend Brinkmanns nye bok: Stå imot. Si nei til selvutviklingen.

Professor II ved IPED lanserer ny bok i Norge.

Bokomslag for Prof. Svend Brinkmanns nye bok.

Stå imot. Si nei til selvutviklingen.

I disse dager lanseres boken «Stå imot. Si nei til selvutviklingen» i norsk oversettelse fra dansk. Boken er skrevet av Svend Brinkmann, professor i psykologi ved Aalborg Universitet og professor II ved Institutt for pedagogikk.  Ved IPED har hans arbeid først og fremst vært knyttet til stipendiatgruppen i form av workshops og konsultasjoner sentrert rundt metodologiske spørsmål i kvalitativ forskning relatert til PhD-arbeid. I boken går Svend Brinkmann satirisk og humoristisk imot den rådende selvhjelps-og coachingkulturen i vestlige samfunn, som i tidsåndens grep tilbyr hjelp til selvutvikling, fleksibilitet og effektivitet. Med grunnlag i stoisk filosofi spør Brinkmann om vi bør avfinne oss med oss selv, og heller oppsøke verdier som integritet, plikt og dyd. Slik kan vi stå imot de endeløse krav om omstilling som fordrer kontinuerlig selvovervåkning, legge vekk selvhjelpsboken og heller lese en roman.