Dannelsesemner
Dannelsesemne

God ballast for organisasjonsleder

For Malin Kleppe har erfaringen fra dannelsesemnene betydning for hvordan hun driver sin egen organisasjon PROFA - Praktisk orientering for flyktninger og asylsøkere.

Gjennom dannelsesemnene lærte jeg ikke bare om nye tema, men også mer om mitt eget ståsted

Grunnla organisasjon etter feltarbeid

Da Malin Kleppe kom hjem til Bergen etter feltarbeid blandt migranter i England, opprettet hun PROFA - Praktisk orientering for flyktninger og asylsøkere. Sosialantropologen har engasjert seg for flyktninger og asylsøkere i lang tid, og under oppholdet i England la hun merke til en interessant forskjell mellom landene. "I England er det frivillige arbeidet for migranter mer fokusert på praktiske utfordring enn det er i Norge", sier Malin."I Norge er det derimot mange sosiale tiltak, men få steder migranter kan henvende seg for praktisk hjelp. Organisasjonen PROFA fungerer som bindeledd mellom den som oppsøker oss og det offentlige Norge", forklarer hun. For eksempel, kan PROFA hjelpe i kontakten med NAV og andre offentlige etater.  Organisasjonen har  også et samarbeid med advokatfirmaet PwC om gratis vurdering av sakene til migranter som har fått avslag på søknader om asyl og oppholdstillatelse. "Mennesker som har fått avslag har dessverre liten grad av rettsikkerhet i Norge", forteller Malin og legger til at de fleste av henvendelsene til PROFA gjelder denne typen saker. Organisasjonen består av studenter fra flere forskjellige fagområder ved Universitetet i Bergen, som juss, økonomi og samfunnsvitenskap. Studentene samarbeider om sakene de får inn, og de ulike perspektivene de har med seg fra sine fagfelt er nyttige når komplekse  saker skal løses.

Fagfeltets ekkokammer

Malin har selv både bachelorgrad og mastergrad i sosialantropologi fra Universitetet i Bergen, med dannelsesemner i fagkretsen. "Dannelsesemnene lærte meg å se flere ulike perspektiver på samme problemstilling", forteller Malin. "Gjennom å samarbeide med mennesker med svært ulik faglig bakgrunn lærte jeg ikke bare om nye tema, men også mer om mitt eget ståsted".   Dannelsesemnene har gitt Malin erfaring som påvirker hvordan hun driver PROFA.  "Som sosialantropolog er jeg opptatt av historiefortelling og menneskers erfaringer, og gjennom å samarbeide med en som for eksempel studerer juss kan vi belyse en situasjon fra forskjellige vinkler".  Malin understreker at hun er glad i faget sitt, men at et faglig fellesskap kan fungere som et ekkokammer som gjentar og forsterker de samme perspektivene. "Jeg tror at en av grunnene til at PwC vil samarbeide med oss er nettopp at vi er en sammensatt gruppe som legger vekt på ulike perspektiver på disse sakene" sier Malin.

To mål

Organisasjonen PROFA har som mål å tilby gode tjenester til asylsøkere og flyktninger, men også å spre kunnskap om flyktningpolitikk og flyktningers kår til medlemmer og andre studenter.  Malin bruker undervisningen i dannelsesemnene som inspirasjon når PROFA organiserer diskusjonskvelder. Innlegg fra eksterne foredragsholdere en gang i måneden fordøyes ved hjelp av perspektiver fra et vidt spenn av fagområder - en metode som er velkjendt for studenter som har tatt dannelsesemner ved UiB.  "Fokuset på tverrfaglig diskusjon i dannelsesemene gjør at en får mye mer ut av de forskjellige forelesningene og det setter i gang en modningsprosess i studentene", legger Malin til.

Intervjuet med Malin ble gjort i 2016.