Senter for Diabetesforskning

Nyhetsarkiv for Senter for Diabetesforskning

9.-11. mars ble det holdt en Nordisk kongress om diabetes på Solstrand hotell. Kongressen samlet eksperter på diabetes og fedme fra Norge, Sverige og Danmark, samt internasjonale forskere. På kongressen ble det diskutert nye tilnærminger til behandling av diabetes og nye måter å tenke rundt underkategorier av diabetes og fedme.
Ny studie fra Senter for Diabetesforskning ved UiB viser at gener som regulerer appetitt påvirker vektutviklingen til barn. Dette åpner for utvikling av medikamentell behandling av overvekt og fedme.
"Vi har funnet nøkkelen til vekst under de første leveårene. Dette er viktig fordi det kan gi oss svar på hvorfor noen barn utvikler overvekt senere i livet", sier professor og leder Pål R. Njølstad ved Senter for Diabetesforskning.