Studieavdelingen
KUSK Videre - Kompetanseutvikling for erfarne studiekonsulenter

KUSK Modul 5: Kvalitet i utdanning

Er du en erfaren administrativt ansatt som jobber med utdanningskvalitet på alle nivå, fra bachelor- til forskerutdanning? Har du minst ett års erfaring og arbeidsoppgaver som er knyttet til kvalitetsarbeid i emner eller studieprogram? Da er dette kurset relevant for deg!

Illustrasjon av buss i fart med glade passasjerer
Colourbox

Modul 5: Kvalitet i utdanning

Kurset tilbys i høstsemesteret, og består av en heldagssamling og tre halvdagssamlinger, med for- og etterarbeid.

Samlinger høsten 2024:

• fredag 13. september kl. 9-15
  • torsdag 3. oktober kl. 9-13
  • fredag 1. november kl. 9-13
  • fredag 29. november kl. 9-13

Du melder deg på her og påmeldingsfristen er 1. august. Påmelding forutsetter at deltakelse er avtalt med nærmeste leder og du må delta på alle samlingene for å få godkjent kurset.

Del 1 Introduksjon til aktuelle perspektiver og kriterier

I del 1 jobber vi sammen med å besvare tradisjonelle kvalitetsspørsmål som "hva er det vi ønsker å få til?", "hvorfor gjør vi det?", "hvordan vet vi at det virker?". I denne delen av kurset ser vi nærmere på ulike kvalitetsforståelser og hvordan de kan komme til nytte i lokalt utviklingsarbeid som er forankret i fagspesifikke ambisjoner.

Når du har fullført den første delen av kurset skal du kunne:

• Kjenne til og sammenligne sentrale perspektiv som kan ligge til grunn for systematisk kvalitetsarbeid.
  • Identifisere utviklingsbehov i studieprogram og fagmiljø.
  • Bidra til å utvikle et kollegialt samarbeid om kvalitetsarbeid.
  • Forklare og bruke gjeldende kvalitetskriterier.
  • Vise til kjente prinsipper for beregning av arbeidsomgang for studenter.
  • Presentere hovedprinsipper for læringsdesign.

Del 2 Utvikling, sikring og dokumentasjon av kvalitet

I del 2 lærer du om krav til læringsutbyttebeskrivelser, evalueringsmetode- og verktøy, forskriftskrav til studietilbud, og rammene for kvalitetsarbeid ved UiB. Kurset skal også gi forståelse for hvordan prosessene henger sammen.

Når du har fullført denne modulen skal du kunne:

• Bistå i arbeidet med årlige egenvurderinger på emne- og programnivå.
  • Bidra i arbeidet med studiekvalitetsmeldingen, og forberede drøfting av meldingen i aktuelle råd og utvalg.
  • Bistå i arbeidet med sykliske evalueringer på emne- og programnivå, og kjenne til arbeidet i fakultetets studiekvalitetskomité.
  • Bidra til videreutvikling av emner og studieprogram.
  • Kunne synliggjøre studiekonsulentens rolle i undervisningsutvikling.
  • Kjenne til ulike ordninger for eksternfinansiering av undervisningsutvikling og BOA for undervisning.

Hva er KUSK Videre?

KUSK Videre er kompetanseuvikling for erfarne studiekonsulenter. Modulene i KUSK Videre bygger på KUSK-modulene 1-4 for nye studiekonsulenter og på praktisk erfaring fra arbeid som studiekonsulent. KUSK Videre er under utvikling og det er foreløpig utviklet én modul, Modul 5: Kvalitet i utdanning.