Universitetshagene
Nyttevekster

NSNF arrangerte eksamen for nyttevekstkyndige i Blondehuset

I år ble det for første gang invitert til eksamen for nyttevekstkyndige i Bergen. Eksamen fant sted i Blondehuset i Arboretet. Alle tre hagene, både Arboretet, Musehagen og Bergen botaniske hage bidro med planter til eksamensbordet.

Eksamensbord artsprøve
Plantene i artsprøven
Reidun Myking

Norges sopp- og nyttevekstforbund driver opplæring av nyttevekstkyndige på samme måten som de lenge har drevet opplæring av soppsakkyndige. En nyttevekstkyndig skal kjenne til grunnleggende botanikk og ha god kjennskap til både giftige og spiselige ville planter, og deres bruksområder.

Bestått prøve gir sertifisering som nyttevekstkyndig, og betyr i praksis at man har oppnådd kompetansen som kreves for å være kurs- og turleder for NSNF og medlemsforeninger. I 2023 år ble det for første gang foretatt en slik eksamen i Universitetshagene.

Prøven består av to deler; En artsprøve fra kursets 120 pensumarter. I andre del skal kandidatene svare på spørsmål om giftige planter, forgiftningsløp og alvorlighetsgrad.

Det er til nå utdannet 157 nyttevekstkyndige i Norge, 9 av dem besto eksamen i Blondehuset onsdag 21. juni 2023.