Universitetshagene

UiB med globalt initiativ for å forhindre artsutryddelse

- Vi må samarbeide globalt for å begrense et pågående tap av biologisk mangfold, sier Michael Pirie, fra Universitetshagene ved UiB.

Universitetshagene
Erica verticillata, en Cape-art som er utryddet i naturen, som bare eksisterer i dag på grunn av innsatsen til botaniske hager.
Callum Evans (CC BY-NC)

Universitetshagene, UiB vil i samarbeid med Botanic Gardens Conservation International og de ledende botaniske hagene, frøbanker, universiteter og botaniske miljøer i Afrika, Europa, USA og Australia, koordinere en internasjonal innsats som tar sikte på å forhindre artsutryddelse av en mangfoldig gruppe innen blomsterplantene, nemlig lyng, slekten Erica.

- Ødeleggelse av habitat og andre menneskeskapte endringer i det naturlige miljøet har alvorlig innvirkning på mangfoldet til både plante- og dyrelivet. Denne påvirkningen er ofte størst i såkalte "hotspots for biologisk mangfold", områder i verden som Amazonas, tropiske fjell og klimasoner som Middelhavet, der konsentrasjonen av artsrikdom er spesielt høy, sier Michael Pirie ved Universitetshagene.

Biologisk mangfold

Sør-Afrikas Cape Floristic Region (Kapplandet) er et slående eksempel, hjemmet til et bemerkelsesverdig mangfold av arter som ikke finnes andre steder i verden. Det er over 700 forskjellige arter av Erica på Kapplandet (men bare to i Norge), og en urovekkende stor andel av dem er truet av utryddelse.

Mange hotspots for biologisk mangfold, som Kapplandet, er lokalisert til områder som ligger nærmere tropene, men det finnes spesialister over hele verden med kunnskap om spesielle arter og metoder for hvordan artene kan tas vare på.

- Det er en moralsk forpliktelse for land i regioner med lavere biologisk mangfold - inkludert Norge - å prioritere når det gjelder å bevare uerstattelige biologiske verdier over hele verden. Ved å samarbeide med våre kolleger i Sør-Afrika og andre institusjoner, vil UiB bidra til bevaring av biologisk mangfold, til nytte og glede for fremtidige generasjoner, sier Pirie.