Centre for Cancer Biomarkers
Æresdoktor

Forelesning med æresdoktor Dr. Bruce Zetter

Gjesteforelesning med Dr. Bruce Zetter i forbindelse med hans utnevnelse som æresdoktor ved Universitetet i Bergen. Tittel på forelesningen: «RNA as a tool for cancer therapy».

Kjære alle sammen

Vi har gleden av å annonsere at CCBIO og fakultetets kandidat som æresdoktor ved UiB, Professor Bruce R. Zetter, vil utnevnes til æresdoktor 15. oktober 2019. Dr. Zetter er høyt merittert og samarbeider nært med CCBIO, og han ble nominert med støtte fra flere institutt og fakultet ved UiB.

I samband med at utnevnelsen vil han holde en gjesteforelesning ved fakultetet 14. oktober kl 14.15. med tittelen: «RNA as a tool for cancer therapy».

Invitert foredragsholder: Bruce R. Zetter, Charles Nowiszewski Professor of Cancer Biology at Harvard Medical School. (Short presentation of Zetter)

Tittel: RNA as a tool for cancer therapy

Abstract: The treatment of cancer has seen dramatic improvement in the last decade, yet many patients still fail to respond to current therapies. Most currently-used  cancer drugs are small chemical molecules that antagonize cancer pathways, yet many cancer-promoting pathways do not respond to these agents.  The delivery of RNA molecules to tumors provides a new way to target some of these previously “undruggable” targets.  In the lecture, Dr. Zetter will describe new advances in RNA drug delivery to tumors that both disables cancer-promoting genes and also restores the activity of natural tumor-suppressor genes. This double punch to the cancer cell can provide dramatic anti-tumor effects in experimental animals and, hopefully, in human patients.

Når: 14. October 2019, 14.15-17:00

Hvor: Store Auditorium, Sentralblokken, Haukeland Universitetssjukehus

Hvem: Alle er velkommen, også uten å være registrert, men vi oppfordrer så mange som mulig til å registrere seg:

Registrering: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=7066670

Det er en stor ære for fakultetet å få utnevnt en æresdoktor. Vi vil sterkt oppfordre alle til å komme på gjesteforelesningen og delta på en uformell samling etterpå hvor fakultetet byr på tapas. Gjesteforelesningen er åpen for alle og det er fint hvis du sirkulerer denne informasjonen til andre som kunne være interessert i å delta.