Senter for klima og energiomstilling (CET)

Siddharth Sareen mottar nasjonal pris

Professor Siddharth Sareen tildeles en pris for fremragende forskning innen miljø- og utviklingsstudier, politisk økologi og samfunnsgeografi.

Siddharth Sareen smiling at the camer with t shirt saying Professor in the house
Siddharth Sareen er Professor of Energy and Environment på Universitetet i Stavanger og Professor II på CET, UiB.
Live Kolstad Kvalsvik

Saken ble først publisert på uis.no og er republisert med samtykke.

Årlig deler Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs (DKNVS) ut to priser to til yngre forskere i Norge som har dokumentert fremragende talent, originalitet og innsats, og som har oppnådd eksepsjonelt gode resultater innen sitt fagfelt. Prisene er på 75 000 kroner og deles ut innen kategoriene humaniora og naturvitenskap. Det er innen kategorien humaniora at Sareen har utmerket seg, og i år mottar DNKVS’ pris.

– Det er veldig fint å få denne anerkjennelsen, det gjør meg takknemlig, glad og ydmyk, ikke bare på et individuelt nivå, men også fordi det øker oppmerksomheten rundt et viktig arbeid og hvordan forskning kan bidra til samfunnet i tiden vi lever i og med utfordringene vi møter, sier Sareen.

Han forteller at han ser opp til arbeidet flere tidligere prisvinnere har gjort og påpeker at det ligger et ansvar i det å motta prisen.

– Det legger en viss forventning på meg til å være en aktiv bidragsyter i resten av karrieren min, sier han.

Pris og professoropprykk

Ved Institutt for medie- og samfunnsfag forsker Sareen på styring av energioverganger på flere skalaer. Forskningsaktiviteten hans kan deles inn i tre hovedområder: ressurskonflikt og utvinningssoner, rettferdig energiomstilling på flere nivåer og energiinfrastruktur, metrikk og digitalisering. Han leder programområdet Sustainability transformation og er nylig tildelt kvalifikasjonsopprykk til professor i energi og miljø.

– Tildelingen av prisen kommer på et fint tidspunkt, med tanke på at jeg nettopp har fått opprykk til professor. Det mandatet i seg selv støtter utviklingen av den type forskning jeg har gjort og streber etter å fortsette videre med på bærekraftig omstilling, sier Sareen.

Det var Oluf Langhelle ved UiS og Håvard Haarstad ved UiB som nominerte Sareen som kandidat for prisen.

– Jeg er takknemlig overfor dem, som selv er travle, men likevel tok seg tid til å nominere meg og fungerer som gode mentorer for meg. De har vært generøse med veiledning opp gjennom årene, og for meg er det den type ting som gjør akademia til et godt sted å være. Det er god læring for meg og noe jeg vil jobbe for å videreføre selv på veien videre, sier Sareen.

– Imponerende produktivitet og kvalitet

I en pressemelding skriver DKKNVS at «Sareen har gitt viktige humanistiske og tverrfaglige bidrag til utforskningen av vår tids kanskje største samfunnsutfordringer – miljøsaken. Gjennom sin forskning og publisering i høyt rangerte tidsskrifter har Sareen demonstrert imponerende produktivitet og kvalitet. Han har oppnådd betydelig gjennomslag i forskningssamfunnet med sitt omfattende engasjement.»

Prisen deles ut på DKNVS’ høytidsdag i Erkebispegården 3. mars 2023.