Lærerutdanning i historie

Å bli historielærer

Historie er et sentralt skolefag med lange tradisjoner.

undervising
Emil W. Breistein

Historie er et fag mange elever har interesse for og som mange lærere gjerne vil undervise i. Historie er da også et populært fag i lærerutdanningssammenheng, både ved Universitetet i Bergen og andre steder. Historieundervisningen i skolen skal gi oversikt og innsikt i menneskenes liv fra tidlige tider og frem til i dag, samfunnene de har levd i, klærne de har gått i og redskapene de har arbeidet med, deres normer, religioner og konflikter.

Slik åpner faget også for å ta opp de store spørsmålene i klasserommet: Hvem er vi? Hvor kommer vi fra? Hvorfor ser samfunnet ut som det gjør? Hva ønsker vi for fremtiden? Å være en god historielærer betyr å ha de kunnskapene og ferdighetene som skal til for å gjøre historie til en virksom kraft i elevenes liv.

To veier til målet

Som historielærerstudent ved UiB vil du få den faglige og fagdidaktiske ballasten du behøver. Det finnes to veier til målet.

• Et alternativ er å ta 5-årig lektorutdanning. Det er mulig å ta lektorutdanning med master i historie. Du kan også ta et annet lektorprogram med master i et annet undervisningsfag, og velge historie som fag 2. På et lektorutdanning vil det bli gikk undervisning  i undervisningsfaget, i didaktikk og i pedagogikk - i tillegg til at du får praksis i skolen.

• Et annet alternativ er å velge historiedidaktikk på praktisk pedagogisk utdanning (PPU) etter endt historiestudium. Du må ha en mastergrad for å kunne søke opptak til PPU. Som opptaksgrunnlag til historie godkjennes utdanning som minimum kan sidestilles med et årsstudium i historie.

• Begge retningene kvalifiserer til å undervise i samfunnsfag i grunnskolen, samt historie og historie og filosofi på videregående skole.