Temaomtale HIS130

Talerstolen i Athens folkeforsamling.
Ingvar B. Mæhle

Omgrepet ”politikk” kjem av det greske ordet for bystat, polis. I ein periode på 1250 år (omkring 750 f.v.t. – 500 e.v.t.) var Middelhavet og Svartehavet omkransa av slike sjølvstyrte byar, med eit relativt lite jordbruksoppland, og ofte såpass få borgarar at dei kan karakteriserast som ”face-to-face societies”. Denne utbreiinga av greske, fønikiske, etruskiske og latinske bystatar var dels eit resultat av befolkningskonsentrasjon og befolkningsvekst, dels eit resultat av kolonisering, der allereie eksisterande bystatar ”eksporterte” si overtallige befolkning til nye område, og kolonistane skapte nye sjølvstyrte byar, ofte på dei ikkje-urbaniserte innfødde sin kostnad.

Her gjennomførte ein gjennom fleire hundre år både fredelege og valdelege eksperiment med variantar av einevelde (monarki/ tyranni), fåmannsvelde (aristokrati/oligarki) og folkestyre (demokrati). Emnet er eit samanliknande (komparativt) studium av desse styreformene, og prosessane som skapte og opprettheldt dei, med hovudvekt på de fire mest kjente bystatane; Athen, Sparta, Syrakus og Roma.

Hausten 2023 vil vi fokusere på følgande hovudområder:

• Demokratiets fødsel i Hellas
  • Athen og Sparta
  • Den romerske republikken
  • Augustus og overgangen frå republikk til prinsipat

Vurdering

Emnet har tre skriftlege innleveringar undervegs, der du kan rette på dei to første etter studentkommentarar (les meir om dette i emneomtalen for HIS130). Kvar student skal kommentere totalt 4 oppgåver, fordelt på dei 2 første innleveringane. Før du kommenterer, vil det gjennomførast et oppgåveseminar med faglærar, slik at du betre kan gje kvalifiserte tilbakemeldingar, og vurdere dei kommentarane du sjølv får. Den tredje oppgåva leverast altså berre ein gong. Vurderinga av dei ferdige oppgåvene er grunnlaget for karakteren.

Vurdering og undervising hausten 2023

HIS130 er eit pilotemne, der vi prøver ut ulike former for vurdering og studentaktiv læring. Emnet har 80 prosent obligatorisk oppmøte, dette for å få den aktive deltakinga til å fungere, og hjelpe den enkelte student med å strukturere studiet. Det vil være omlag 4 timar undervisning kvar veke i blokk 1 av haustsemesteret.

Emnet har to skriftlege innleveringar undervegs, der du kan rette på den første etter studentkommentarar (les meir om dette i emneomtalen for HIS130). Kvar student skal kommentere totalt 3 oppgåver frå den første innleveringa. Før du kommenterer, vil det gjennomførast et oppgåveseminar med faglærar, slik at du betre kan gje kvalifiserte tilbakemeldingar, og vurdere dei kommentarane du sjølv får. Den andre oppgåva leverast altså berre ein gong. Vurderinga av dei ferdige oppgåvene er grunnlaget for karakteren.

Undervisninga vil veksle mellom forelesningar, gruppearbeid og diskusjonar i plenum. Dette er eit emne som krev noko av deg frå første dag, og gjennom hele semesteret. Det passer såleis for studentar som ønsker å jobbe jamt snarare enn i «skippertak». Du må være interessert i å lære ved hjelp av mange ulike aktivitetar, både åleine og i samarbeid med studentar, faglærar og seminarleiar.