Forskergruppen Digital kultur

Nyhetsarkiv for Forskergruppen Digital kultur

Ettersynsing begynte som et praktisk masterprosjekt i digital kultur. Noen måneder seinere ble det tatt i bruk på NORAs konferanse for AI-forskere og fagfolk.
Film- og kjønnsforsker Maud Ceuterick har hatt et imponerende produktivt år. Nå tildeles hun HFs pris for unge forskere 2020.
Da den pågående pandemien førte til at samfunnet stengte ned, eksperimenterte de ansatte ved Digital Kultur med å holde møter i virtual reality.
Vet du hvor personopplysningene du legger igjen i apper og sosiale medier blir brukt? En ny metode utviklet av professor Jill Walker Rettberg bidrar til å kartlegge akkurat det.
A seminar about how distant reading and network analysis can be used to develop a big picture of cultural discourse about machine vision technologies.
Et samarbeid mellom norske og franske forskere på kritiske tekstutgaver har resultert i en antologi om temaet, redigert av Daniel Apollon og to franske kollegaer.
Professor Jill Walker Rettberg har fått ERC-midler til estetisk og humanistisk forskning på hverdagslig maskinsyn. Prosjektet starter opp i august 2018 og løper i fem år.
Professor Jill Walker Rettberg studies how humans use technology and what it means to us as a culture.
I november og desember kan besøkende på Universitetsbibliotekets avdeling for humaniora nye elektronisk litteratur og digital kunst skapt av Jason Nelson, digital kulturs Fulbright for 2016/17, og hans partner, Alinta Krauth.
Prisen for den beste elektroniske litteraturen i 2016 gikk til Scott Rettberg og samarbeidspartneres VR-fortelling om tortur.
Hun er datanerd og litteraturviter og forsker på hvordan vi forteller historier på nettet.
Første semesteret på master i digital kultur skriver man prosjektbeskrivelse av masteroppgaven, og det er alltid en spennende prosess. Her er kullet som begynte høsten 2013 sine oppgavetemaer!
Fagområdet har gått gjennom flere faser og hamskifter i løpet av de 25 årene det har eksistert ved Universitetet i Bergen.
Dikt med bokstaver som danser rundt på veggen, generativ video, Twitter-poesi. Her er video fra performancekvelden til en konferanse holdt ved UiB denne uken.
Gjennom blogging kan du få økt tillitt til din egen stemme og dine egne idéer, du får skrivetrening og du deltar i nettverk av andre som lærer og forsker på temaet du skriver om. Men hvordan hjelpe studenter å bruke blogger så de opplever de samme fordelene?
Myriam Danièle Coco er en av forskergruppen digital kulturs medlemmer, hun disputerte fredag 27. mars 2009 for PhD-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Jeux de rôles virtuels et dévoilement des représentations. Une étude didactique dans une perspective innovatrice des pratiques dans l’enseignement du français langue étrangère.”