Digital kultur

Rollespill om etikk og teknologi på AI-konferanse

Ettersynsing begynte som et praktisk masterprosjekt i digital kultur. Noen måneder seinere ble det tatt i bruk på NORAs konferanse for AI-forskere og fagfolk.

Neste
Personer sitter rundt et bord
En skjerm i bakgrunn oppdateres med meldinger fra Intelligensen (en AI som driver samfunnet) som driver handlingen framover.
NORA2021
To personer presenterer en vitenskapelig poster.
Jill Walker Rettberg, UiB
Bilde av en tekst
NORA2021
Mann I stol med skjerm og juletre.
NORA2021

På årskonferansen til NORA (Norwegian Artificial Intelligence Research Consortium) ble konferansedeltagerne invitert til å legge konferanselunsjen til et familieselskap i en framtid hvor kunstig intelligens styrer samfunnet på demokratisk vis. I den julepyntede stuen på Grand Selskapslokaler fikk en gruppe AI-forskere og -utviklere utdelt roller av Jon Andreas Edland, som deretter ledet dem gjennom det levende rollespillet Ettersynsing, som Edland har utviklet som del av sitt masterprosjekt i digital kultur.

- Det å få jobbe med en praktisk masteroppgave var både veldig befriende og begrensende på en positiv måte, sier Jon Andreas Edland.

– Jeg hadde friheten til å gjøre noe mer ukonvensjonelt ved å komme meg bort fra lesesalen og pc-en som en del av arbeidet, og jeg var begrenset til et prosjekt hvor jeg hadde et klart og tydelig mål.  Det er en form jeg ser for meg er mye mer nyttig å ha benyttet meg av, for det gir en form for sammenkobling mellom teori og produkt.

Ettersynsing er en del av prosjektet Maskinsyn: Utstilling og laivrollespill for utforskning av etikk og ny teknologi, som er finansiert av Norges Forskningsråd gjennom FORSTERK-programmet, som skal øke impact i Norge av EU-finansiert forskning. Prosjektet utvikler en serie med laiver både for voksne og barn, og Ettersynsing er ment som en kort laiv som kan spilles på konferanser og med folk som ikke har særlig erfaring med laiv. Målet er å sette deltagerne i situasjoner som lar dem tenke kreativt omkring etikk og teknologi.

Edland fortsatte på PPU etter mastergraden i digital kultur, og planlegger å bruke erfaringene fra masteroppgaven i jobben som lærer:

- Definitivt – jeg driver allerede aktivt med rollespill på fritiden, og tar i skrivende stund PPU på Universitetet i Bergen, hvor jeg utdanner meg til å bli norsklærer. Den formidlende egenskapen og evnen til å lære gjennom erfaring som laiv og annet rollespill gir er noe jeg har lyst til å ta med i klasserommet og la elevene mine få oppleve – jeg nekter å bli en lærer som bare skriver på tavla og «foreleser» for elevene!

Edlands masteroppgave er tilgjengelig som PDF på Bergen Open Research Archive: Å se verden på en ny måte: Laiv som pedagogisk verktøy i maskinsynsetikk. Her finner du både selve tekstmaterialet til Ettersynsing og en evaluering av opplegget. Siden han ble ferdig med masteren sin i juni 2021 har Edland vært ansatt som vitenskapelig assistent for å videreutvikle materialet.