Hjem
Mediebruksgruppen
Prisutdeling

Vant pris under Medieforskerkonferansen

Erik Knudsen og Magnus Hoem Iversen, begge postdoktorer ved instituttet, vant Norsk medieforskerlags for beste vitenskapelige artikkel 2020.

Knudsen og Hoem Iversen
Foto/ill.:
UiB

Hovedinnhold

Medieforskerlaget introduserte i år en pris for beste vitenskapelige artikkel. Alle ordinære vitenskapelige artikler som er fagfellebedømte var mulige kandidater. Vinneren ble Magnus Hoem Iversen og Erik Knudsen som begge er tilknyttet Mediebruksgruppen ved Universitetet i Bergen. De vant med sin artikkel "When politicians go native: The consequences of political native advertising for citizens’ trust in news". 

Juryens begrunnelse var:

"Iversen og Knudsens artikkel utmerker seg med å være både original og ambisiøs, i tillegg til å ha et emne som både er faglig relevant og av bred offentlig interesse. Den har ei metodisk tilnærming som er svært uvanleg i norsk medieforsking – eksperimentell survey-metode – og den tilfører dermed medieforskingsfeltet noe nytt, og det er sannsynleg at vi kommer til å se mer av dette framover. I tillegg er selve studien godt gjennomført, med stringent bruk av kvantitative data frå medborgerpanelet kombinert med eit effekteksperiment av internasjonal klasse. Det vil alltid kunne være innvendinger mot enkelte sider av ein slik metode, men vi mener at Iversen og Knudsen forklarer godt og argumenterer overbevisende. Tematikken er høyaktuell i en tid der mange av oss lurer på hva innholdsmarkedsføring gjør med journalistikken og den leder også mot noen distinkte konklusjoner, igjen med interesse både faglig og for en bredere offentlighet."

Artikkelen kan leses her