Hjem

MUCS - Mediebruk i krisesituasjoner

Hovedinnhold

MUCS project logo

MUCS (Mediebruk i krisesituasjoner: Informasjonsparadokser, klimaendringer og koronapandemien) studerer mediebruk i samfunnsmessige krisesituasjoner, ved å sammenligne klimaendringer og koronapandemien. Prosjektet er et tverrfaglig samarbeid mellom medievitenskap, samfunnsgeografi og journalistikk. Vi analyserer hvordan folk i Norge møter disse krisene i hverdagen og gjennom mediene, der det er overflod av informasjon på tvers av plattformer.

Kriseparadoks
Mediebruk i krisesituasjoner Brita Ytre-Arne Håvard Haarstad og Hallvard Moe

Kvifor handlar vi mot pandemien, men ikkje mot klimakrisa?

Kvifor aksepterer vi drastiske tiltak mot pandemien, men let vere å handle for å redde klima? – Korleis vi brukar media under samfunnskriser har mykje å seie, hevdar medieprofessor.

Nyhet
illustration photo

Brita Ytre-Arne i paneldiskusjon på NordMedia-konferansen

Prosjektleder Brita Ytre-Arne i paneldiskusjon «The resilience of different types of media systems»