Hjem
Forskningsgruppe for mediebruk og publikumsstudier

Nyhetsarkiv for Forskningsgruppe for mediebruk og publikumsstudier

Likevel er nordmenn på verdenstoppen i å betale for nettnyheter, viser ny undersøkelse.
En hel dag om medier og anerkjennelse, arrangert av Torgeir Uberg Nærland fra instituttet og Olivier Driessens fra Universitetet i København.
Postdoktoren fra instituttet er igjen klar for Nordiske mediedager.
Årets rapport om digitale bruksmønstre for nyheter viser stabilitet, men også hvor hvordan journalistikken utfordres av nye brukervaner.
Nye publikasjoner diskuterer framtidens mediepublikum
Elisabeth Wiken og Kristina Tystad Larsen fra Infomedia får 30 000 kr hver fra Fritt Ord til å arbeide med masteroppgavene sine.
De som ser på, er mest opptatt av bilder av norsk natur og å bli kjent med landet, forteller medieviter i artikkel for forskning.no.
Nordmenn fremdeles mer digitale i sin nyhetsbruk enn de fleste andre europeere, fastslår Infomedia-forskere i ny rapport.
Men mange opplever egen bruk av smarttelefon som problematisk, viser ny rapport fra instituttet.
Høyre- og Frp-velgere stoler ikke på ­Klassekampen, viser funn fra spørre­undersøkelsen Norsk Medborgerpanel, skriver Klassekampen. Les intervjuet med instituttets Erik Knudsen, Eirik Vatnøy og Magnus Hoem Iversen.
På konferansen presenterte Torgeir Uberg Nærland ferske resultater fra MeCIn-prosjektet.
På universitetet jobber Magnus Iversen med "Amerikas svar på Jens Kjeldsen" - Robert Hariman.
Fra. 2. januar 2016 er forskningsgruppens medlem Silje Nygaard stipendiat på Toppforsk-prosjektet SCANPUB.
Studentmedlemmer anbefaler studenter som skriver masteroppgave innen publikumsforskning å bli medlem i forskningsgruppe.
19. desember presenterer studentmedlem i forskningsgruppe for mediebruk og publikumsstudier Nanette Eikremsvik Nartey sitt masteroppgaveprosjekt.
I juni avslutter tre av studentmedlemmene i forskningsgruppa for mediebruk og publikumsstudier sine masteroppgaveprosjekt.
Brita Ytre-Arne er medredaktør for en tematisk seksjon i tidsskriftet Participations, der forskningsnettverket CEDAR presenterer resultater fra en litteraturgjennomgang av nyere forskning innen mediebruks- og publikumsstudier.
Tilsammen 1 million til student og forskere fra gruppa for mediebruk og publikumsstudier

Sider