Forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur
Debatt og diskusjon

Jens Kjeldsen og Trygve Svensson om retorikk og politikk!

Hør professor i retorikk Jens Kjeldsen og stipendiat Trygve Svensson snakke om retorikk og politikk i Studentersamfunnets ferske podcast

Martin Luther King sin "I have a dream"-tale ble tema da Jens Kjeldsen og Trygve Svensson diskuterte retorikk og politikk hos Studentersamfunnet.

Hvilken rolle spiller retorikken i politikken, og ligger det virkelig en strategi bak hver eneste uttalelse?

Dette var temaet da Studentersamfunnet arrangerte en diskusjon om forholdet mellom retorikk og politikk i anledning stortingsvalget 2013. På sine hjemmesider skriver Studentersamfunnet følgende:

"Noen politikere trollbinder forsamlinger med sine taler, mens andre ikke evner å skape engasjement. I det nye mediesamfunnet stiller vi stadig høyere krav til våre politikere: De skal kunne svare på direkten, være aktive på Twitter og Facebook, og de må hele tiden opptre korrekt og være veltalende. Samtidig får kommunikasjonsrådgivere stadig en større rolle i politikken. Hvor viktig er retorikk og kommunikasjon for hvordan vi oppfatter våre politikere?"

Fra UiBs retorikkgruppe deltok professor Jens Kjeldsen, og stipendiat (og daværende statssekretær) Trygve Svensson.

• Nå kan du høre hele seansen via et podcast-samarbeid mellom Studentradioen i Bergen og Studentersamfunnet. Du hører podcasten ved å klikke på denne lenken.