Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Athen

Filosofikurs i Athen våren 2022

Kurset (FIL233, FIL333, åpne emner) vil gi en bred og grundig innføring i den antikke greske tenkningen omkring fellesskap, lykke og kunst og finner sted i Athen 19.-30. april.

Utsikt mot akropolis fra Lofos Likavitou
www.colourbox.no

Sokrates, Platon og Aristoteles vil være hovedfigurer, men vi vil også ta for oss før-sokratikere, tragedieforfattere, sofister og politiske talere. Disse rammene vil gi en dypere forståelse av tenkningens opphav og utvikling.

Kurset holdes av Institutt for filosofi og førstesemesterstudier ved Universitetet i Bergen og finner sted ved Det Norske Institutt i Athen. Undervisningen inkluderer forelesninger, seminar, presentasjoner, veiledning og ekskursjoner til steder i Athen som er sentrale rammer for filosofien, som Pnyx, Agora, Dionysosteatret og Kerameikos.

Alle UiB-studenter vil ønskes velkommen til informasjonsmøte i januar-februar (detaljer følger). Du kan vise din interesse for å delta med å sende en epost til Ståle Melve (se kontakt info under).

Send eventuelle spørsmål og søknad til Stale.Melve@uib.no.

Administrativ kontaktperson ved UiB/FoF: Ståle Melve tlf. (+47)55 58 32 71.

Vær oppmerksom på at det er et begrenset antall plasser på kurset.

La ikke denne sjansen gå fra deg!

Faglig innhold og praktiske spørsmål

Informasjon om det faglige opplegget vil legges frem på et møte i januar-februar. I forbindelse med dette møtet vil også hver deltaker få en første veiledningsrunde for å sirkle inn tema for individuelt essay. Vi vil også gå gjennom praktiske spørsmål dere måtte ha. Studenter som ikke befinner seg i Bergen under informasjonsmøtet vil bli tilbudt ett individuelt opplegg.

Søknad

Send søknad innen 1. februar til:

Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, UiB

5020-Bergen

eller på e-post: Stale.Melve@uib.no

Det er ikke laget noe spesielt søknadsskjema. Men i søknaden ønsker vi at du oppgir:

• De andre emnene du skal ta våren 2022
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Studentnummer
  • UiB-epostadresse
  • Hvilke emner du har tatt tidligere

Søknadene vil bli behandlet så raskt som mulig og en innvilgning blir å anse som en bindende påmelding. De som blir tatt opp, vil bli invitert til et informasjonsmøte ved FoF for å gå igjennom praktiske spørsmål dere måtte ha.

Vær oppmerksom på at det er et begrenset antall plasser på kurset. Studenter som ikke tidligere har deltatt på Athen-seminar vil bli prioritert, og masterstudenter vil få forrang foran bachelorstudenter. FoF tar forbehold om at kurset vil bli kansellert om det melder seg for få studenter. Instituttet vil legge forholdene til rette for at studentene skal kunne følge normert studieprogresjon i vårsemesteret til tross for at en oppholder seg i underkant av 2 uker i Athen og derfor kan gå glipp av noe undervisning i Bergen.

Internasjonalt studentkort

Det kan være lurt å skaffe seg et internasjonalt studentkort. Dette er et internasjonalt kjent kort som i tillegg til rabatter på flybilletter gir en mengde andre rabatter verden over, som for eksempel på museer, busspass, restauranter og lignende. For å få kortet må man kunne vise dokumentasjon på at man er fulltidsstudent og ha med passbilde.

Reisen

Det blir arrangert felles avreise med fly fra Bergen. Det blir foretatt en felles billettbestilling via FoF, men hver deltaker er selv økonomisk ansvarlig for sin billett overfor reisebyrået.

Kontaktpersoner

Faglærer Hallvard Fossheim. Hans telefonnummer her ved FoF er +47 55 58 32 08. Epost: Hallvard.Fossheim@uib.no.

Administrativ kontaktperson ved UiB/FoF: Ståle Melve tlf. (+47 )55 58 32 71. Epost: Stale.Melve@uib.no. Besøksadresse: Sydnesplass 12/13, rom 331, 5007-Bergen.