Fortolling – innførsel og utførsel av varer
Når man skal motta noe fra eller sende noe til utlandet (inkl. Svalbard, Jan Mayen og Norges biland) må varene fortolles. Her er informasjon om hva det innebærer.
Hovedinnhold
Generelt om fortolling
Når man skal sende eller motta noe til eller fra utlandet (inkl. Svalbard, Jan Mayen og Norges biland) må varene fortolles. Denne tjenesten kjøper UiB fra en fortollingsagent (speditør). En speditør er et firma, som kan sørge for transport, tollklarering og liknende for andres regning. Transportører (DHL, TNT, Bring) fortoller også, men bare for forsendelser i sine system.
Speditøren deklarerer varer elektronisk ved å sende informasjon til Tolletatens fortollingssystem TVINN. Både deklarasjonen fra speditøren og tilbakemeldingen fra Tolletaten skjer elektronisk, man trenger da ikke å møte opp fysisk hos Tolletaten for å deklarere varene.
Selv om universitetet bruker en speditør, er man ansvarlig for at fortolling blir utført i tråd med regelverket.
Om avgiftene
Det er i hovedsak tre typer avgifter som kan påløpe ved import:
• merverdiavgift (mva.)
• toll
• særavgifter
Man skal som hovedregel beregne mva. på alle varer som importeres til Norge. Satsen for mva. er 25 prosent. For næringsmidler er satsen 15 prosent. Noen varer er fritatt for mva., f.eks. bøker som ikke videreselges og biologisk materiale til medisinske laboratorier.
Det er økonomisystemet (Unit4) som beregner merverdiavgiftspåslaget og posterer dette basert på mva.-kode som innkjøpsordre og leverandørfaktura konteres med. Innrapportering og betaling av mva. gjøres sentralt av økonomiavdelingen. Se egen infoside om mva-avgift.
De fleste varer er tollfrie. Forenklet sagt er det bare toll på tekstiler (for eksempel klær) og næringsmidler (mat og drikke).
På enkelte varer er det særavgifter, f.eks. drikkevarer, sukker og tobakk.
Toll og særavgifter belastes UiBs tollkreditt. Mindre beløp blir belastet sentralt, mens større beløp blir internfakturert til instituttet.
Faktura
Det er viktig at leverandør oppgir korrekt verdi på varene i proforma faktura/handelsfaktura som følger med vareforsendelsen. Dvs. at proforma faktura/handelsfaktura skal samsvare med det vi betaler til leverandøren (faktura). Hvis det kommer flere forsendelser og vi mottar kun en faktura, må summen av verdien av alle proforma fakturaene/handelsfakturaene samsvare med fakturaen. Eventuelle avvik fører til feil som må korrigeres og skaper mye ekstraarbeid.
Ordinær innførsel og utførsel
Ordinær innførsel brukes ved vanlige kjøp. Fortolling gjøres av speditør (enten inkludert i pris fra leverandør eller betales direkte til speditør).
Ordinær utførsel brukes for varer som sendes ut permanent eller mer enn 12 måneder.
Midlertidig utførsel
Varer som benyttes under tokt/felt og som skal tas med i retur, eller som sendes ut for reparasjon/service, skal fortolles som midlertidig utførsel. Det er som hovedregel fritak for merverdiavgift dersom en vare midlertidig blir sendt ut av landet og så kommer tilbake. Ved reparasjon/service betaler man mva. bare for reparasjonen/servicen, og ikke for innførsel av varen.
Instituttet har ansvar for å sørge for at det lages proforma faktura med riktig og tydelig informasjon:
- at avsender er UiB ved institutt… og at UiB er eier av varen
- at varen skal utføres midlertidig og returneres innen 12 måneder
- hvorfor varen skal fortolles ut
- verdi på varen eller kostnad for reparasjon
- type vare evt. tolltariffnummer
- bestemmelsessted
- mottaker
Proforma faktura leveres til speditør som lager tolldeklarasjon. Instituttet må be om kopi av denne. Ved gjeninnførsel må det lages ny proforma faktura, og tolldeklarasjon (midlertidig utførselsesdeklarasjon) må legges ved denne.
ATA-carnet
ATA-carnet er et alternativ til tolldeklarasjonen for å deklarere varer til midlertidig utførsel. Dette kan være aktuelt for utstyr som skal brukes i felt/ på tokt og hvor man ikke har en samarbeidspart som kan føres opp som mottaker. Merk at det ikke kan brukes ved reparasjon eller service. Det er noen vilkår for å kunne bruke dette som man må sette seg inn i. ATA-carnet er en tjeneste man må betale for, og det må betales sikkerhet for verdi over 10 0000,-. Et ATA-carnet har en maksimal gyldighet på ett år, og man kan benyttes inntil 10 ganger. Den kan benyttes i de fleste land i verden, se liste over land som er medlem av ordningen.
ATA-Carnet bestilles av Bergen Handelskammer. Husk å få opprettet innkjøpsordre i Unit4.
Utenlandske leverandører/samarbeidspartnere bør også benytte seg av ATA-carnet (i eget navn) når de skal innføre utstyr midlertidig. Da vil UiB unngå å stå ansvarlig for mva. og unngå eventuelt administrativt oppfølgingsarbeid mot Tollvesenet.
Gjeninnførsel
Instituttet må sørge for at speditør har informasjon om at dette dreier seg om gjeninnførsel. Proforma faktura må inneholde informasjon om at det gjelder gjeninnførsel og tolldeklarasjon legges ved. Denne må ha riktig verdi (en leveranse = samme verdi, delforsendelser=verdi for den enkelte del, ved reparasjon/service=kostnad for dette).
Midlertidig innførsel
Kan brukes for utstyr som samarbeidspartnere skal bruke i Norge, og som skal sendes ut igjen. Kan også vurderes for utstyr i transit. Kan også brukes for leverandører som har med utstyr til bruk ved service i Norge. ATA-Carnet anbefales.
Transitt/tollager
For varer som skal benyttes utenfor merverdiavgiftsområdet, skal det ikke betales merverdiavgift, jf lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven), altså varer som skal brukes utenfor det norske fastlandet og området utenfor territorialgrensen.
Slike varer, som ikke skal brukes i Norge, kan settes på tollager før de sendes til bestemmelsessted utenfor Norge (utlandet, Svalbard, Jan Mayen eller på båt utenfor Norge). Speditør kan organisere tollager. Merk at varene da ikke kan brukes i Bergen/Norge uten at de blir fortollet og merverdiavgift betalt.