Bergen sommer-forskerskole

Velkommen til Bergen sommer-forskerskole

Den niende versjonen av Bergen sommer-forskerskole ønsker 114 PhD-kandidater og en rekke internasjonale anerkjente forskere velkommen til Dragefjellet mandag 13. juni, 2016.

Terje Tvedt on Iceland
Erik Hannemann

Deltakerne fra 40 forskjellige land vil tilbringe to uker sammen der de vil kikke nærmere på globale samfunnsutfordringer knyttet til vann.

Syv parallelle kurs vil ta for seg disiplinorienterte problemstillinger mens de mange plenumsforelesningene og debatter (som er åpne for publikum) vil utfordre deltakerne til mer tverrfaglige tilnærminger til ulike samfunnsutfordringer.

Ta en titt på programmet og bli med!

Årets vitenskapelige leder, professor Terje Tvedt, sparker i gang det faglige programmet med åpningsforedrag kl. 11:00.

Nytt av året er en utflukt til vannlandskapet i Hardanger. Med ferge fra Bergen vil deltakerne utforske fjorden og virkningen den, elver og isbreer har hatt på samfunn, kommunikasjon og økonomisk utvikling.

Bergen sommerforskerskole er en felles satsing mellom Høyskolen i Bergen, Chr. Michelsens Institutt, Norges Handelshøyskole (NHH), Uni Research og Universitetet i Bergen.