Hjem
IT-avdelingen
IT-avdelingen

Serviceerklæring fra IT-avdelingen

Vi skal levere gode IT-tjenester som bidrar til at UiB når sine mål.

Hovedinnhold

Denne serviceerklæringen omfatter tjenester som IT-avdelingen har ansvar for, samt brukerstøtte knyttet til disse tjenestene. Erklæringen gjelder for ansatte, studenter og gjester ved UiB som benytter disse tjenestene.

Det kan inngås egne avtaler om utvidet service/kapasitet og om andre tjenester.

Vi leverer følgende tjenester:

  • Tjenester som det fremgår i Tjenestekatalogen at IT-avdelingen har ansvar for: https://ntk.app.uib.no/.
  • Informasjon og rådgivning innenfor IKT-området ved UiB.

Tjenestene skal leveres ut fra følgende kriterier:

  • Vi skal utforme og drifte IT-tjenestene slik at de er mest mulig stabile, trygge og robuste mot feil.
  • Sørge for at de viktigste tjenestene er tilgjengelige for brukerne døgnkontinuerlig og uten unødige avbrudd.
    • Viktige tjenester overvåkes og repareres også utenom arbeidstid.
  • Legge opp endringer, driftsarbeid og planlagt stans slik at det skaper minst mulig problemer for brukerne.
  • Normalt varsle om planlagt stans av tjenester minimum 3 arbeidsdager i forveien. Varsling skjer på e-post (e-postlisten it-info)  og i UiBhjelp.
    • Endringer som innebærer forstyrrelser i tjenestene gjøres normalt 3. lørdag hver måned samt etter arbeidstid på torsdager i oddetallsuker.
  • Gi rask brukerstøtte på stedet ved problemer med bruk av standard elektronisk utstyr i auditorier og undervisningsrom.
    • Telefonnummer til auditorieassistanse (førstelinje i form av IT-assistent) og annen viktig informasjon skal være oppslått i alle slike rom.
  • Ha brukerstøttesenteret BRITA (Brukerstøtte ved IT-avdelingen) som et tilgjengelig kontaktpunkt for alle henvendelser om tjenestene mandag til fredag mellom kl 08:00 og 15:45 (vintertid), og 08:00 – 15:00 (sommertid). BRITA kan nåes på telefon (555) 84700, chat, og gjennom UiBhjelp.
  • IT-avdelingen skal håndtere henvendelser om feilsituasjoner o.l. på en effektiv måte som minimerer problemer for brukerne. I dette inngår:
    • Registrere og oppdatere alle innkomne henvendelser og holde brukeren informert om status i saken.
    • Prioritere saker på grunnlag av hast og omfang. Saker som gjelder flere brukere, eller anses som kritiske, prioriteres foran saker som gjelder enkeltbrukere.
    • Normalt å tilordne en sak til saksbehandler innen fire timer etter at den er registrert i UiBhjelp (gjelder innen arbeidstiden).
    • Rette feil på klientmaskin, programvare og skrivere, samt bistå i kontakt med leverandør/ekstern servicepartner ved behov. Brukermiljøene dekker eventuelle eksterne reparasjonskostnader, eller – dersom reparasjonskostnader blir for høye – innkjøp av erstatningsutstyr.
    • Vi måler kontinuerlig løsnings- og responstid og publiserer våre måltall for dette. (Se UiBhjelp - Måling av servicegrad for IT-avdelingen.)
    • Vi måler brukertilfredshet og oppfordrer til tilbakemeldinger på tjenesteleveransen vår. (Se tilbakemeldinger på IT-saker i UiBhjelp.)

For at vi skal kunne levere tjenestene som beskrevet, må enhetene bidra med følgende:

  • Budsjettere for innkjøp av datautstyr og programvarelisenser, samt forvaltning av disse (herunder eksterne reparasjonskostnader og utskiftning av utstyr).
  • Foreta innkjøp i henhold til gjeldende regler, avtaler og anbefalinger, om nødvendig i samråd med IT-avdelingen.
  • Involvere IT-avdelingen i god tid, allerede ved budsjettering/planlegging av IT-behov. Dette gjelder både administrative og faglige formål, også ved søknad om eksterne midler.
  • Sørge for å holde alt IKT-utstyr i en slik stand at det kan kjøre de standardprogrammer og operativsystemer som UiB benytter i sitt driftsopplegg.
    • Vi drifter normalt ikke utstyr som ikke har garanti/serviceavtale.
    • IT-avdelingen frasier seg som hovedregel driftsansvar og brukerstøtte på PC-er som er eldre enn 5 år.
  • Selv holde eventuelt utlånsutstyr (til gjesteforskere, undervisningsformål m.v.) og reserveutstyr (ved f.eks. tyveri eller maskinhavari).

For at vi skal kunne levere tjenestene som beskrevet, må den enkelte bruker bidra ved å:

  • Sørge for å ha tilstrekkelig kunnskap og ferdighet til å kunne bruke IT-tjenester og -verktøy i sitt arbeid.
  • Følge UiBs IKT-reglement.
  • Holde seg orientert i informasjon om IT-tjenestene som publiseres på IT-avdelingens vevsider.
  • Lagre arbeidsrelatert data i henhold til lagringsguiden, på UiBs lagringstjenester, for eksempel OneDrive, hjemmekatalog eller fellesområder.
  • Bidra til bærekraft gjennom å slette overflødige data (for eksempel e-post og filer).

Hvis du har kommentarer eller spørsmål til serviceerklæringen:

Vennligst kontakt BRITA (gjennom UiBhjelp, eller på telefon 555 84700). som vil registrere og videreformidle henvendelsen.