Mange slanger og et kranium
Ole Johan Tøruds trykk tar ofte for seg religiøse og mytologiske temaer, og de tre som henger i HF-sekretariatet er ingen unntak.
Hovedinnhold
Syndefallet viser Eva til høyre og Adam til venstre i bildet. De er adskilt av en trestamme. Slangen slynger seg oppover stammen, og lar oss forstå at dette er kunnskapens tre. I stedet for vanlige grener og blader har dette treet en perfekt sirkel, med mystiske mønstre inni. Fargene er duse, og den dekorerte flaten får oss til å tenke på gamle manuskriptillustrasjoner.
Kraniet av en ku var et motiv Tørud brukte gjentatte ganger. Han hadde forelegget stående i atelieret sitt, det hadde han fått fra Bergen kommunale slaktehus. Av kraniet laget han en rekke malerier og materialbilder. I dette trykket får kraniet følge av en stor, blå ridderhjelm, mot en bakgrunn i grønt og rødt.
Bruken av Medusa-masker, blant annet etter den italienske barokkunstneren Caravaggio, var også et kjent motiv hos Tørud. Særlig på 1980-tallet siterte han mye fra kunsthistorien i trykkene sine, og brukte masker både fra gresk antikk og afrikansk brukskunst. I trykket i HF-sekretariatet har Medusa et kulerundt øye, huden rundt ser ut til å være revet bort. Det andre øyet er mer normalt, men med morbid utsmurt sminke. Slangene ser nesten mekaniske ut, og får følge av en hel del tannhjul.
Ole Johan Tørud (1927-2004) var billedkunstner. Han er kjent for å ha brukt mange forskjellige medier – blant annet laget han en rekke materialarbeider på 1960-tallet – men fra 1970-årene av drev han mest med grafikk. Blant de mange institusjonene som har kjøpt inn verkene hans er Nasjonalmuseet, Norsk Kulturråd, Jyväskylä by i Finland og Nordens Hus’ artotek i Reykjavik. Tørud var styreformann i Bildende kunstneres forening, Hordaland, i 1973-76 og 1981-82, og var en av drivkreftene bak opprettelsen av Norske Billedkunstnere.
http://olejohantoerud.blogspot.com/
NORA SØRENSEN VAAGE