Plasthvalen – 3 år etter

Velkommen til treårsmarkering for funnet av Plasthvalen! Møt forskerne som fant plasten i magen til hvalen, bli bedre kjent med plastmiljøet ved UiB, og gå på jakt etter mikroplast i laben på Universitetsmuseet.

Plasthvalen
Plasthvalen skapte oppsikt verden over, og ble et symbol på problemene rundt marin forsøpling. Den har nå fått sin plass i den ikoniske Hvalsalen på Universitetsmuseet.
Simon S. Brandseth, UiB

28. januar er det tre år siden en syk hval strandet ved Sotra utenfor Bergen. Da forskere ved UiB åpnet magen til hvalen, fant de mer enn 30 plastposer, samt flere plastsekker og plastflak.

Hvalen ble raskt kjent som «Plasthvalen», og skapte overskrifter i medier verden over. Langs hele kysten engasjerte folk seg i opprydningsaksjoner i hvalens ånd. Plasthvalen ble selve symbolet på plastforsøplingen; en av vår tids store globale miljøutfordringer.

Det var ikke den første, ei heller den siste, hvalen som er funnet under lignende omstendigheter. Likevel rørte denne historien noe spesielt ved oss. Skjebnen til Plasthvalen ble en vekker for oss alle.

Hvalen døde ikke forgjeves. Fra sin plass i utstillingen på Universitetsmuseet i Bergen lever arven etter Plasthvalen videre. Her inspirerer den studenter og forskere, samt stadig nye generasjoner, i kampen mot marin forsøpling.

Gratis inngang og lunsj

Treårsmarkeringen for Plasthvalen er gratis for alle.

De 60 første får gratis lunsj, og flotte bærenett laget av resirkulerte plastflasker.

Markeringen på Universitetsmuseet varer fra klokken 12:00-15.00. Korte foredrag fra klokken 12:30-14:00.

Dørene blir også åpnet via Café Christie klokken 11:45.

Program:

• Introduksjon ved UiBs nye marine dekan, Nils Gunnar Kvamstø.
  • Bak kulissene: Da vi fant plasten i hvalen, og engasjementet som fulgte. Med førsteamanuensis Terje Lislevand og postdoktor Christoph Noever.
  • Plastmiljøet ved UiB. Korte foredrag med engasjerte forskere og studenter.
  • Plasthval-utstillingen.
  • Hvordan jakter forskere etter mikroplast? Prøv deg selv i laben.
  • Møt bærekraftpilotene ved UiB.

Programmet blir oppdatert.