Stor eiendomsgave til Universitetet i Bergen

Universitetet i Bergen har fått et område på 300.000 kvadratmeter ved Vingen helleristningsfelt i gave fra grunneierne.

Rektor ved UiB og giverne av eiendommen på Vingen
GIR BORT EIENDOM I VINGEN: Helge Henriksen og Signe Hanson gir bort over 300 mål med eiendom i Vingenfeltet til UiB. Her under seremonien med rektor Dag Rune Olsen.
Camilla Ahamath

Det er grunneierne Signe Hanson og Helge Henriksen som gir eiendommen sin ved Vingen helleristningsfelt i Bremanger kommune i gave til Universitetet i Bergen. Fagmiljøet innen arkeologi ved UiB har jobbet mye med å tilgjengeliggjøre og forvalte bergkunsten på Vingen-feltet, og rektor ved Universitetet, Dag Rune Olsen, er svært takknemlig for gaven.

- Det er svært sjenerøst av Signe Hanson og Helge Henriksen å overrekke denne eiendommen til Universitetet i Bergen. Bergkunsten på Vingen helleristningsfelt er en unik nasjonalskatt som våre fagfolk gjør en imponerende jobb med å forvalte. Som rektor er jeg stolt av å jobben vi har gjort, og gjør på Vingen, og vi er svært glade for at vi nå får et større eierskap til feltet, sier Olsen.

Her kan du lese mer om historien til eiendommen.

Et av de største i Nord-Europa

Området på 300 mål som nå er gitt til Universitetet i Bergen, samt tilgrensende areal som UiB fikk fra grunneierne i 2013 har til sammen flere hundre helleristninger. Det er også stort potensiale for å finne langt flere, ettersom det til stadighet dukker opp nye figurer og felt i Vingen.

- Vingen helleristningsfelt er et av de største feltene av sitt slag i Nord-Europa. En eiendomsgave av denne størrelsen er ikke hverdagskost, og vi er svært takknemlige over at Signe Hanson og Helge Henriksen ønsker å gi denne eiendommen til Universitetet i Bergen. Jeg var selv på Vingen i juni og fikk sett mange av de imponerende helleristningene. Det er med stolthet vi overtar denne eiendommen, sier universitetsdirektør Kjell Bernstrøm.

Mandag 2. november var Signe Hanson og Helge Henriksen invitert til symboltunge Tårnsal på Museplass 3 for å markere overdragelsen av eiendommen. Takket være den sjenerøse gaven vil Universitetet i Bergen få ytterligere muligheter til å forske på og formidle fra Vingenfeltet.

- Vi kjenner oss privilegerte. Ikke fordi vi har hatt eierskap til Vingen, men fordi vi har blitt kjent med alle som forvalter eiendommen. Dere som gjør det, har gjort en fantastisk jobb. Nå som vi avslutter vårt kapittel på Vingen har jeg kun ett ønske, og det er at vi fortsatt får referater fra møtene dere har om Vingen-feltet, sa Hanson under markeringen.