Styremøte

Skal behandle UiBs nye strategi

Universitetsstyret møtes til årets første styremøte torsdag, der blant annet UiBs nye strategi skal opp til behandling. Se møtet direkte her.

Universitetsstyremøte 2. februar 2023

Se møtet direkte her fra klokken 10.

Torsdag klokken 10 starter årets første møte for universitetsstyret. En av de store sakene som skal behandles er universitetets nye strategi

Arbeidet med strategien har pågått i hele 2022 som en åpen prosess der ansatte og studenter har bidratt aktivt gjennom dialogmøter og i ulike kanaler for innspill. Også universitetsstyret har vært involvert i prosessen, gjennom løpende orienteringer og de har bidratt med innspill underveis. Det er gjort grundige analyser av UiBs posisjon, kvaliteter, utfordringer og handlingsrom under arbeidet, samtidig som viktige nasjonale og internasjonale trender har blitt gjennomgått.

Det har også vært omfattende dialog med en rekke eksterne samarbeidspartnere fra nærings-, samfunns- og kulturliv om ulike sider ved universitetets virksomhet. Samlet har disse prosessene dannet grunnlag for arbeidsgruppen som har laget forslaget til den nye strategien som nå skal behandles. Den nye strategien vil gjelde fra 2023 til 2030.

Stenging av museumsbygg

Styret skal også ta stilling til stengingen av bygget Haakon Shetelig plass 10 (HS10), der mange av de kulturhistoriske utstillingene til Universitetsmuseet holdre til.

I perioden 2020-2021 ble det gjennomført flere branntekniske tiltak, og våren 2022 kom det bekymringsmeldinger fra ansatte ved museet og HS10 ble midlertidig stengt for publikum 13. mai 2022. Etter grundige vurderinger av byggets tilstand med hensyn til brann, rømningsforhold og sikkerhet besluttet universitetsledelsen, i samråd med Universitetsmuseet og Eiendomsavdelingen, å holde HS10 stengt for publikum inntil ytterligere tilstandsvurderinger av bygget forelå. Det er gjort ytterligere vurderinger, og universitetsledelsen anbefaler at HS10 holdes stengt inntil totalrehabilitering er mulig.

Utviklingsavtale og forskningsetikk

Videre skal Universitetets utviklingsavtale 2023 - 2026 behandles. Kunnskapsdepartementet ønsker at utviklingsavtalene skal få en mer sentral plass i styringsdialogen med universiteter og høyskoler og har lagt opp til en prosess med sikte på å inngå nye avtaler med alle institusjoner for perioden 2023 – 2026. Her kan du lese styresaken og UiBs utviklingsavtale.

Styret blir også orientert om hvordan UiB arbeider for å styrke den forskningsetiske innsatsen og bli forelagt forslag til nye retningslinjer for behandling av saker om mulige brudd på anerkjente forskningsetiske normer ved Universitetet i Bergen.

Her er oversikt over alle sakene styret skal behandle 2. februar.