Griegakademiet

Tegninger for nytt Griegakademi er klare

Denne uken ble plantegningene for det nye Griegakademiet offentliggjort. Tegningene, som Nordic Office of Architecture står bak, vekker begeistring på Fakultet for kunst, musikk og design ved UiB.

Nye Griegakademiet
NORDIC OFFICE OF ARCHITECTURE / TURZEN

– Det er fantastisk å se planene, og vi gleder oss til å jobbe videre med å utvikle prosjektet. Bygget vil gi oss helt nye forutsetninger for å gjøre våre studietilbud relevante for kommende generasjon studenter og for å møte behovene samfunnet har for musikere og musikkarbeidere, sier instituttleder ved Griegakademiet, Randi Rolvsjord.

Hun understreker at musikk både er nødvendig og viktig.

– Vi gleder oss også til de økte mulighetene for samarbeid med musikklivet som bygget vil skape, og å få bedre rammer for samarbeid med andre fagmiljø i fakultetet.

Statsbygg klar med kontrakt

Nybygget rykker nå nærmere realisering etter at det er klart at Statsbygg inngår en kontrakt om å bygge nybygget i Møllendal med Constructa Entreprenør AS. Nordic Office of Architecture er arkitekter og Norconsult er rådgivere.

– Hensikten vår har vært å tegne et bygg som er åpent og inviterende for hele byen. Det vil vi få til med et godt teknisk anlegg og tilrettelagte møteplasser for studentene, sier prosjektleder for arkitektene i Nordic Office of Architecture, Thomas Lindgård Fagernes til Bergens Tidende.

– Gjør KMD til en fullrigger

Frode Thorsen, dekan ved Fakultet for kunst, musikk og design, har sittet i prosjektrådet som har hatt ansvar for å planlegge nybygget til Griegakademiet. Han sier at det nye bygget er en veldig viktig sak for hele UiB.

– Hvis dette bygget kommer opp er KMD en skikkelig fullrigger og vi kan legge ut på storhavet. Vi vil få optimale forhold for tverrfaglig samarbeid, både på studiesiden og forskningssiden. Dessuten vil KMD bli en konsolidert og viktig kulturinstitusjon i Bergen, med utadrettet aktivitet på daglig basis. Med eget bybanestopp og, om ikke alt for lenge, egen park og badestrand, sier Thorsen.

Han mener at prosjektet er svært solid siden bygget er planlagt over lang tid og prosjektet er trimmet ned på detaljnivå.

– Jeg vil si at alle nøkkelfunksjoner er godt ivaretatt. Bygget tar seg godt ut sammen med Møllendalsveien 61, der kunst og design holder til. De to byggene vil etter hvert utgjøre et hele. Får vi midler i Statsbudsjettet 2024, så er vi i rute og bygget kan stå ferdig etter planen i 2026.

Takker ansatte og studenter på Griegakademiet

Thorsen understreker at ansatte og studenter på GA har gjort en formidabel innsats med å kna romprogrammet så langt og kritisk har vurdert centimeter for centimeter.

– Engasjementet der vil fortsatt være helt avgjørende for å komme i mål, sier han.

Rektor ved Universitetet i Bergen, Margareth Hagen, skryter også av de nye plantegningene.

– Vi er veldig fornøyde med hvor flott det nye bygget vil bli. Hvis det er noen jeg virkelig unner et slikt studiested, så er det musikkstudentene våre som i så lang tid har holdt til i lokaler som ikke holder standarden de trenger. Nå mangler det bare at regjeringen får på plass finansieringen så vi kan sette i gang byggearbeidet så snart som mulig.

Gateplan Griegakademiet

Slik vil det nye Griegakademiet se ut fra gateplan.

NORDIC OFFICE OF ARCHITECTURE / TURZEN

Tror på bevilgning

Griegakademiet har holdt til på Nygård skole siden 1987. Etter at Statsbygg i 2016 gav signaler om at et nytt Griegakademi i Møllendal kunne være byggeklart sommeren 2021, ble bygget terminert av regjeringen Støre i 2022, før bygget etter sterkt press og intens lobbyvirksomhet kom inn igjen som anbefalt byggeprosjekt i revidert Statsbudsjett.

Nå må prosjektet få bevilgning i statsbudsjettet for 2024 for at det skal kunne gjennomføres. Thorsen har tro på at dette vil skje.

– Jeg er forsiktig optimist og det tror jeg er en realistisk innstilling å ha. Jeg har nemlig inntrykk av at det faktisk er god politisk oppslutning om at endelig - denne gangen er det Griegakademiets tur!