Hjem
Aktuelt
Nyhet

Å endre eksamensformen kan senke testangst

Mange studenter sliter med testangst, som kan gi dårligere resultater på eksamen. Hva skjer om vi endrer vurderingsformen, eller lærer studentene å takle testangst?

Portrett av Ruben Schelbred ute på gaten
– Når vi fordeler vurderingene jevnt utover semesteret, blir eksamen mindre skummel. Det reduserer testangsten og gir studentene bedre muligheter til å vise hva de kan, sier stipendiat Ruben Schelbred Thormodsæter.
Foto/ill.:
Kristine Gabrielsen

Hovedinnhold

Testangst oppstår når frykten for negative konsekvenser overskygger evnen til å prestere. Mange studenter kjenner på nervene før en viktig eksamen, men for noen blir angsten så sterk at den påvirker både konsentrasjon og resultat.

– Det er en fysisk og psykisk stressituasjon. Studentene føler seg engstelige, og kommer ofte ut med dårligere karakterer enn de ellers ville fått, sier Ruben Schelbred Thormodsæter, som tar en doktorgrad ved Institutt for biovitenskap.

Thormodsæter er en av sju kandidater fra UiB som stiller til Forsker Grand Prix den 17. september.

Store eksamener øker testangsten

I Norge og Skandinavia er det vanlig med store, avsluttende eksamener som avgjør hele faget. Forskningen viser at slike «high stakes»-eksamener forsterker testangst, særlig blant studenter i realfag.

– Mange har for eksempel obligatorisk matte i et studieløp. Hvis du har en stor eksamen som går dårlig, så kan du stryke i hele faget. For å løse samfunnsutfordringer trenger vi at flere utdanner seg særlig innen realfag, men mange klarer ikke å fullføre studiene. Dette vil jeg bidra til å endre gjennom min forskning, sier Thormodsæter.  

Trenger flere med realfagskompetanse

Noen studentgrupper blir mer påvirket av testangst enn andre. Kvinner har mer testangst enn menn, til tross for at de gjør det bedre på videregående. En annen sårbar gruppe er studenter med foreldre uten høyere utdanning, som fortere faller fra studiene.

– Det er en interessant gruppe. Vi ønsker at utdanning skal være for alle, men favoriserer de som kommer fra faglig ressurssterke hjem, og fortsetter en dum sirkel ved å holde på slik vi gjør, sier Thormodsæter.

Kan endre vurderingsformen

I doktorgraden sin har Thormodsæter testet to ulike måter å redusere testangst på, begge med gode resultater.  Et av disse er å lære studentene teknikker for å redusere testangst.  

– Angst er en naturlig respons, og det er mulig å jobbe med hvordan man håndterer den. Et eksempel på dette er toppidrettsutøvere som øver og får hjelp til å håndtere nerver rundt prestasjoner, sier Thormodsæter.    

Det andre er å endre selve vurderingsgrunnlaget og eksamensformen fra en stor til fire små eksamener. Dette viste seg å være den beste metoden for å senke testangst.

– Når vi fordeler vurderingene jevnt utover semesteret, blir eksamen mindre skummel. Det reduserer testangsten og gir studentene bedre muligheter til å vise hva de kan, sier han.

Lovverket står i veien

Men selv om undervisere skulle ønske å endre vurderingsformene, møter de motstand i lovverket. I dag er det lovfestet hvordan eksamen skal gjennomføres, og det gjør det vanskelig å innføre alternative løsninger.

– En endring i eksamensformen vil gagne alle studenter, ikke bare de som tar realfag eller har testangst. Det er viktig at forskningsresultatene når fram til politikere, universitetsledelse og forelesere. En endring i systemet kan gi alle studenter like muligheter.