Centre for Cancer Biomarkers

Anerkjent kreftforsker fra UCSF besøkte Bergen

Den anerkjente kreftforskeren og "vitenskapskjendisen" Zena Werb besøkte Bergen denne uken etter invitasjon fra Marion og Donald Gullberg, og foreleste på det kombinerte BBB & CCBIO-seminaret 2. oktober 2014.

photo of Zena Werb
Zena Werb
Anne Sidsel Herdlevær

Fullsatt auditorium

Auditoriet var fullpakket da professoren fra Universitetet i California, San Francisco, holdt sin forelesning New insights into mechanisms underlying breast cancer metastasis.

Ekstracellulær matrix

Dr. Werb er internasjonalt kjent for sine studier på kreftsvulsters mikromiljø og betydningen det har for tumorprogresjon, og hun forklarte inngående om metastaseringsprosessen, med spesielt fokus på ekstracellulær matrix. Foredraget gav tilhørerne et innblikk i samspillet mellom tumor og stroma, hele veien fra det grunnleggende til detaljer i utvalgte studier. Hun stilte og diskuterte store spørsmål som: Hvordan regulerer svulstens mikromiljø kreftens metastasering? Hvordan kan kreftceller instruere mikromiljøet lokalt og systematisk? Dr. Werb tok også opp forskjellige modeller for hvordan svulstens mikromiljø kan være et mål for målrettet behandling.

Prosjektmøter

Dr. Werb møtte flere forskere den neste dagen for å diskutere prosjektene deres, mellom andre CCBIOs Even Birkeland, Elisabeth Wik og Lars A. Akslen.