DigUiB
DIGITAL UNDERVISNING

UiB starter samarbeid med britisk nettkursgigant

Universitetet i Bergen skal nå tilby fleksible nettkurs (såkalte MOOCs) gjennom den britiske plattformen FutureLearn, med over 1 million nettstudenter verden over.

Illustrasjon for MOOC-plattformen FutureLearn
Universitetet i Bergen skal samarbeide med den britiske MOOC-plattformen FutureLearn.

UiB blir dermed en av 54 akademiske partnere som tilbyr nettkurs gjennom denne læringsplattformen. De fleste er universiteter og høyskoler, men også British Library og British Museum er med.

– Digital undervisning er et stort satsingsområde for Universitetet i Bergen, og gjennom samarbeidet med FutureLearn får vi en veletablert plattform for våre nettkurs, der vi kan nå ut til mange, sier Oddrun Samdal, viserektor for utdanning og leder av styringsgruppen for DigUiB, UiBs satsing på nye digitale løsninger.

Over 2 millioner kurspåmeldinger

MOOC står for Massive Open Online Courses, og er fleksible nettkurs som er gratis og tilgjengelig for alle. FutureLearn var den første MOOC-plattformen som ble etablert utenfor USA, og bak den står flere britiske universiteter og høgskoler.

Etter hvert har flere land blitt med. Universiteter fra blant annet Korea, Kina og Colombia og en rekke europeiske land er i dag representert, inkludert Universitetet i Oslo. Mer enn 1 million studenter fra 190 land har registrert seg siden de første kursene startet for 15 måneder siden, og til sammen har nettkursene som blir tilbudt fått mer enn 2,3 millioner påmeldinger.

Starter med klima

Da Universitetet i Oslo nylig startet sin første kursrekke på FutureLearn, et kurs innen utviklingsstudier, fikk de rundt 6000 påmeldinger, og det på et institutt hvor det fra før av er rundt 25 masterstudenter, opplyser UiO-professor Dan Banik til Dagens Næringsliv.

En MOOC om klima vil bli det første digitale kurset fra Universitetet i Bergens side.

– Her samarbeider vi med klimaforskere ved UiB og Bjerknessenteret, forteller Oddrun Samdal.

– Etter planen skal kurset være tilgjengelig på FutureLearn til høsten, sier hun.

UiB er et av ni nye universiteter som nå starter samarbeid med FutureLearn. Les pressemeldingen fra FutureLearn her.