Institutt for økonomi

Den 21. nasjonale helseøkonomikonferansen 2019

Helseøkonomi Bergen (HEB) og Helseøkonomisk forskningsnettverk ved Universitetet i Oslo (HERO) inviterer til den tjueførste Nasjonale Helseøkonomikonferansen på Solstrand Fjordhotell.

Solstrand
Konferansen holdes på Solstrand Fjellhotell i Os.
Solstrand

Konferansen byr på forskningsbaserte foredrag og dialog mellom forskere, praktikere og beslutningstakerne.

Konferansen har fem hovedtemaer:

Prioriteringer i den kommunale helse- og omsorgstjenesten

Med økende antall eldre og tiltakene press på omsorgstjenester blir behovet for prioriteringer innenfor helse- og omsorgssektoren stadig større. Tidligere har diskusjoner om prioriteringer i stor grad fokusert på prioriteringer i spesialhelsetjenesten. Men ettersom flere tjenester flyttes til den kommunale helse- og omsorgstjenesten øker behovet for diskusjon om prioriteringer i denne delene av helsevesenet. Beslutningstakere i den kommunale helse- og omsorgstjenesten må prioritere mellom ulike tjenesteområder, brukere og pasienter. Diskusjonen i denne sesjonen dreier seg om prinsipper for prioriteringer i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.

Jon Magnussen (NTNU): Presentasjon av NOU fra Blankholmutvalget

Benedicte Løseth (Seksjonssjef Byrådsavdeling for helse og omsorg i Bergen kommune og medlem i Blankholmutvalget): Kommentar/innlegg om prioritering, sett fra kommunens ståsted

Ole Fritjof Norheim (UiB): Kommentar

Eline Aas (UiO/HELED): Kost-effekt av «Hverdagsrehabilitering»

Bjarne Robberstad (UiB): Korleis kombinere omsyn til fordeling med kostnadseffektivitet ved helseprioritering?

Helseøkonomi, genteknologi og persontilpasset medisin

Med økt bruk av ny teknologi, som genteknologi, og persontilpasset medisin basert på for eksempel biologiske forhold hos den enkelte, kan man gi pasienter en mer presis diagnostikk og behandling. Dette gir nye muligheter for bedre behandlinger, og er et viktig felt for forskning og utvikling. På samme tid, krever det økt ressursbruk i form av utstyr og tid. Det følger også etiske spørsmål med ny teknologi, ikke minst når det gjelder ressursbruk. I den sesjonen skal vi se nærmere på effekter av bruk av disse nye teknologiene.

Keynote speaker:  James Buchanan (Nuffield Department of Population Health, University of Oxford): The health economics of genomic sequencing

Beatriz Luis (UiB / CCBIO): The effects on premature mortality and survival rates of introduction of biomarkers in cancer treatments

Lars Asphaug (UiO/HELED): Kostnadseffektiviteten av utvidede gentester for arvelig bryst - og eggstokkreft i Norge

Mathyn Vervaart (Legemiddelverket) / Eline Aas (UiO/HELED): PRECISE

Audun Ohna (Roche): Kommentar om utfordringer sett fra legemiddelindustriens ståsted

Legemidler - hemmelighold av fremforhandlete priser

Er det en god ide å tillate norske helseforetak å inngå avtaler med legemiddelprodusenter uten å offentliggjøre prisene de har blitt enige om, eller skal man ha full offentliggjøring av priser på legemidler?

Innledning ved Kjartan Sælensminde (Helsedirektoratet): Hemmelige legemiddelpriser – Hva står på spill?

Paneldebatt med:

Psykisk helse og forebygging

Et økende antall unge og barn opplever å ha psykiske lidelser i løpet av livet, og omfanget av psykiske lidelser og tilknyttet sykdomsbyrde gjør helsefremmende og forebyggende arbeid for å sikre barn og unges psykiske helse til et viktig satsingsområde fremover. Denne sesjonen gir oss et internasjonalt perspektiv på utbredelsen av psykiske sykdommer og relaterte kostander, samtidig som den innblikk i noen tiltak Norge har satt inn for å bedre forebygging og behandling av psykiske sykdommer.

Keynote speaker: Emily Hewlett (OECD): Mental health problems and related costs for - an international perspective

Tor Erik Befring (Helsedirektoratet): Forberedt kommentar

Julie Riise (UiB): Skolehelsetjenestens effekt på helse, skole og arbeidsmarkedstilknytning for unge mennesker

Beate Huseby (Helsedirektoratet): Status for ØHD (kommunalt døgntilbud for øyeblikkelig hjelp) til pasienter med psykiske lidelser og utskrivningsklare pasienter i psykisk helsevern

Organisering av fastlegetjenesten

Fastlegeordningen debatteres stadig, med økende arbeidsbyrde for fastlegene samtidig som rekruttering av nye fastleger er under press. Finansieringsformer og mangel på fastleger i mange kommuner har vært hyppig diskutert de siste årene.  I denne sesjonen skal vi se nærmere på nettopp disse spørsmålene, på fordeler og ulemper ved ulike finansieringsformer, fastlegers observerte adferd under ulike betalingsregimer, og hvordan man skal tiltrekke seg flere fastleger til ulike landsdeler og kommuner.

Geir Godager (UiO/HELED): Organisering og betaling i fastlegetjenesten: Muligheter og begrensninger

Fredrik A.S.R. Hanssen (Helsedirektoratet): Kommentar med utgangspunkt i utredning av nye finansieringsmodeller i regi av 3-partsamarbeidet

Birgit Abelsen (UiT): Fastleger i Nord-Norge

Kurt Brekke (Konkurransetilsynet): Fastlegers observerte adferd under ulike betalingsregimer