Institutt for økonomi
Gratulerer

Vi gratulerer Julie Riise med opprykk til professor

Julie Riise er fra 15 september 2021 professor ved Institutt for økonomi ved Universitetet i Bergen

Professor Julie Riise
UiB

Julies forskningsinteresser favnet bredt, en rød tråd i arbeidet hennes er fokus på helse og ulikhet i forskjellige former.

I doktorgradsarbeidet brukte Julie diskré valgeksperimenter til å studere Tanzanianske legers preferanser for arbeidsted. Som postdoktor studerte hun norske, danske og skotske legers prioriteringer mellom effekt, kostnader og andre hensyn når de skriver ut medisiner.

De siste årene har Julie brukt mesteparten av sin forskningstid på større registerdataanalyser. Her ser hun på sammenhenger mellom velferds- og helsepolitikk på den ene siden, og humankapital som helse, utdanning og familie på den andre.

For øyeblikket er Julie nestleder ved instituttet og hun leder forskningsgruppen «Velferd, arbeid, helse». Vi på Institutt for økonomi er spesielt stolte over å endelig kunne smykke oss med en kvinnelig professor igjen!