Institutt for økonomi

Markedsøkonomi fremmer tillit mellom folk

Vinner av essaykonkurranse hevder at markedsøkonomi og et kommersielt samfunn er viktigere for tillit mellom folk enn velferdsstaten

Professor Sigve Tjøtta ved Institutt for økonomi har vunnet Minervas essaykonkurranse 2012 med essayet "Markedet fremmer tillit".

Juryens begrunnelse er:
Vinneressayet tar opp et sentralt spørsmål som griper inn i mange debatter om den norske velferdsstaten: Tillit mellom mennesker. Forståelsen av tillit har betydning for velferdsordninger, for integreringspolitikk, og for behovet for kontroll i samfunnet. Essayet tar opp et spesifikt aspekt ved tillitsbegrepet: Forholdet mellom markedsinteraksjon og tillit til fremmede. Gjennom forskning belyses interessante mekanismer som knytter an til hvilken rolle økonomisk samkvem spiller i å konstituere menneskelige samfunn.

Juryen har bestått av Kristin Clemet, leder i tankesmien Civita, Ole Martin Ihle, skribent og journalist, og Nils August Andresen, redaktør i Minerva.

Essayet kan du lese på Minervanett.