Institutt for økonomi
Kronikk

Best på bistand, Børge Brende?

Flere studier viser at Norge har vært blant de dårligste i klassen både når det gjelder land- og prosjektspredning, skriver førsteamanuensis ved Institutt for økonomi Rune Jansen Hagen i en kronikk i Bergens Tidende.

Portrett av Børge Brende
Utenriksdepartementet

Forrige uke presenterte OECD de nyeste bistandstallene. Med et bistandsbudsjett som utgjorde 1,07 prosent av brutto nasjonalinntekt i 2013, er Norge tilbake på toppen av listen. I absolutte tall er vi det syvende største giverlandet. Vanligvis pleier en slik topplassering å utløse jubelbrus hos norske politikere, men denne gangen har det vært uvanlig stille.

Utenriksminister Børge Brende (H) poengterer i stedet at norsk bistand er spredt for tynt utover både geografisk og aktivitetsmessig, og at det bør bli mer fokus på resultater. Har norske politikere endelig skjønt at vi ikke nødvendigvis er best i klassen fordi om vi gir mest?

Les hele kronikken skrevet av Rune Jansen Hagen i BT