Institutt for økonomi

Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har plukket ut et knippe eksperter til å gi faglige råd til om hvordan kvaliteten på norsk forskning og utdanning kan styrkes. Professor Kjell Erik Lommerud er en av de utvalgte.

Portrett av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen
Marte Garmann

Rett før påske satte kunnskapsministeren ned en faglig ekspertgruppe som skal  gjennomgå finansieringen av universiteter og høyskoler. Målet er å styrke kvaliteten på forskning og utdanning.

Professor Kjell Erik Lommerud ved Insittutt for økonomi er en av de utvalgte ekspertene.

- Ekspertgruppens viktigste oppdrag blir å se på hvordan eventuelle endringer i finansieringen kan bidra til å styrke kvaliteten på forskning og utdanning, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Ekspertgruppen skal ledes av Torbjørn Hægeland, forskningsdirektør ved Statistisk sentralbyrå.

Ekspertgruppens medlemmer er:

Astrid Oline Ervik, forsker ved Samfunns- og næringslivsforskning (SNF), Norges handelshøgskole

Hanne Foss Hansen, professor ved Universitetet i København

Arild Hervik, professor ved Høgskolen i Molde, vitenskapelig høgskole i logistikk

Kjell Erik Lommerud, professor ved Universitetet i Bergen

Ole Ringdal, direktør International research institute of Stavanger (IRIS)

Kerstin Sahlin, professor ved Universitetet i Uppsala

Britt Elin Steinveg, assisterende universitetsdirektør ved UiT – Norges arktiske universitet

Bjørn Stensaker, professor ved Universitetet i Oslo

Les mer på Kunnskapsdepartementets nettsider