Senter for ernæring
Matintoleranse

Eksperter kaller matintoleransetester for svindel. Ina (26) fikk påvist intoleranse hun ikke hadde.

Vurderer du å teste deg for matallergi og -intoleranse? Da bør du styre unna blodprøvetester, ifølge eksperter.

Blodprøveresultater
colourbox.com

Tidligere masterstudent i klinisk ernæring ved UiB, Ina Hillestad, hadde slitt med mageproblemer siden barndommen. I 2014 bestemte hun seg for å betale 2700 kroner for en matintoleransetest. Hun opplevde testen som seriøs og troverdig, da den ble tilbudt av en norsk klinikk. Resultatene av blodprøven hun tok i testen viste at en lang rekke matvarer måtte elimineres fra kostholdet. Men å kutte ut disse matvarene løste ikke problemet for Ina.

Professor og leder for Senter for ernæring, Gülen Arslan Lied, ble intervjuet ifm. denne saken. Du kan lese hva hun mener om slike blodprøvetester og resten av Bergens Tidende-saken her (krever abonnement).