Kinesisk
julestemning

Bergensk julestemning på kinesisk vis

Studenter og ansatte på kinastudier skapte norsk-kinesiske julestemning en fredag i desember.

Jul på kinesisk vis
Fotocollage fra premieseremonien.
Huiwen Helen Zhang

Du kjenner godt til julestemningen. Du kjenner kanskje også til bergensk julestemning hvis du er ved UiB. Men hva med bergensk julestemning på kinesisk vis?

Ja, det er «merkelig» i ordets beste forstand!

Nettopp dette var det studenter og ansatte i kinastudier skapte på fredag 3. desember 2021. Arrangementet varte i mer enn tre timer og hadde tre avdelinger:

1. Studentene deltok i en konkurranse om deres kjennskap til kinesisk kultur, det vil blant annet si historie, filosofi, religion, litteratur, politikk og geografi. De som fikk de fem første plassene, vant de høyeste premiene. Men resten fikk også små premier, for det viktigste er jo å delta!

2. Lærerne gikk gjennom alle spørsmål og svar med forklaringer slik at studentene ikke bare lærte hva, men også hvorfor. Det er hemmeligheten med å huske: Hvis du vet hvorfor, vil du ikke glemme hva, ikke sant?

3. Studentene og lærerne sang kinesiske sanger sammen. Du lurer på: «Hvilke sanger?» Godt spørsmål! Vi hadde en regnbue av vakre sanger:
  • Det lille eplet (小苹果)
  • Månen står for hjertet mitt (月亮代表我的心)
  • Da vi var små barn (童年)
  • Kjæreste (宝贝)
  • Eventyr (童话)
  • Den kjempestore jorden (大地)

Sammen gir disse en oversikt over Kinas popmusikk på fastlandet, Taiwan og Hong Kong siden 1980-tallet.

Og å lytte til musikk er ikke bare viktig for å lære fremmedspråk, men også for å utvikle en magefølelse for fremmede folk. Er de virkelig fremmede, eller har vi faktisk noe til felles — til tross for geografiske og kulturelle forskjeller? Hva er det felles grunnlaget for alle mennesker?

Takk til alle som var med å skape den norsk-kinesiske julestemningen 3. desember 2021!

Hvis du gikk glipp av det og er interessert, kontakt oss og bli med neste gang!