Arbeids- og miljømedisin

Prosjekter i Sjøforsvaret, HMS Sjø

Forsvarets ledelse besluttet i januar 2001 å gjennomføre en kartleggingsundersøkelse av arbeidsmiljø og helse innen Sjøforsvaret, Prosjekt HMS Sjø.

Formålet var å avdekke om Sjøforsvarets aktiviteter er eller har vært helsefarlig. Resultatene gir grunnlag for videre tiltak innen helse- miljø- og sikkerhetsarbeidet i Sjøforsvaret.

Bakgrunnen for prosjektet var flere saker som dukket opp i media omkring helseforhold for de ansatte i Sjøforsvaret. ”KNM Kvikk saken” med forekomst av misdannelse hos barn til de som hadde tjenestegjort på KNM Kvikk var en av disse. Senere dukket det samme spørsmålet opp rundt de som hadde arbeidet på radioverkstedet på Håkonsvern. Videre var det en rekke tilfeller av kreft blant sivilt ansatte på Rødbergodden og Meløyvær fort. Det var spørsmål rundt asbesteksponering for de som tidligere hadde tjenestegjort på skip, og frykt for økt forekomst av hjertesykdom hos ansatte på ubåter. Saken om utarmet uran på Balkan var også aktuell fordi ansatte hadde tjenestegjort i dette området. Endelig var det også spørsmål rundt arbeidsforholdene for de som arbeidet på Skole for skipsteknikk og sikkerhet på Håkonsvern.

Universitetet i Bergen (arbeidsmedisin) fikk i oppdrag å gjennomføre en bred kartlegging og vurdering av arbeidsmiljø og helse til de ansatte i Sjøforsvaret, med unntak av kreftsykdom (Kreftregisteret fikk i oppgave å studere forekomst av kreft).

Prosjektet har generert en rekke rapporter fra resultatene, da flere delprosjekter ble definert og utført. Arbeidet har vært viktig for Universitetet i Bergen, da det har ført til en rekke publikasjoner og en mastergrad. To doktorarbeider ble fullført i 2007 med basis i dette prosjektet.