Arbeids- og miljømedisin

Arbeidshelse blant renholdere og kontorarbeidere i Norge

Dette er en spørreskjemaundersøkelse som har blitt utført for å studere arbeid og helse blant renholdere og kontorarbeidere. Syv tilfeldig valgte rengjøringsselskaper og kontorselskaper i Bergen har deltatt i denne studien.

125 renholdere og 130 kontorarbeidere har svart på spørreskjemaundersøkelsen.

Prosjektet blir gjennomført av Olivia Lasrado, som er masterstudent ved Senter for Internasjonal Helse, Universitetet i Bergen, under veiledning av professor B.E. Moen på Universitetet og førsteamanuensis Graziella van den Bergh på Høyskolen i Bergen.

Vi har generelt lite informasjon om håndeksem og muskel-og skjelettplager blant renholdere og kontorarbeidere i Norge. Tidligere studier er gamle. Vi ønsker å få mer kunnskap om disse helseproblemene, for å lære mer om mulighetene for å redusere dem.