Forskergruppen Elektronisk litteratur
Utstilling

KID E-LIT: Utstilling av elektronisk litteratur for barn og ungdom

UiBs forskergruppe for elektronisk litteratur har i samarbeid med Bergen offentlige bibliotek laget utstilling om hvordan barne- og ungdomslitteraturen utvikler seg med nettbrett og datamaskiner.

Figurer fra den danske iPad-appen for barn, Wuwu.
Skjermbilde fra Merete Pryds Helle, Kamila Slocinska, Tim Garbos & Aksel Køie Wuwu & co. (Touchbooks 2014)
Touchbooks

Et eventyr som gir deg poeng underveis, en fortelling for iPad som ber deg rope høyt for å vekke en trøtt familie og dikt som endrer seg ut fra hvordan du tegner et tre: dette er noe av det du finner på biblioteket i august og september i utstillingen Kid E-Lit, som er et samarbeid mellon UiBs forskergruppe for elektronisk litteratur og Bergen offentlige bibliotek. Utstillingen viser fram elektronisk litteratur for barn og ungdom, og kan utforskes på barnebiblioteket og på UROM. Kid E-lit åpnes 4. august kl 17:30 i forbindelse med ELO 2015: The End(s) of Electronic Literature, den årlige, internasjonale konferansen om elektronisk litteratur som i år holdes 4-7 august i Bergen, med UiB som vertskap. Elektronisk litteratur er fortellinger, dikt og sakprosa som er skapt for å utnytte datamaskinens muligheter, for eksempel gjennom interaktivitet, animasjon, hypertekst eller generative tekster. ELO 2015 er både en akademisk konferanse og en litterær festival med utstillinger, opplesninger og performancer som er åpne for alle. For mer informasjon se http://elo2015.sched.org Barn, ungdom og foreldre ønskes velkomne til å utforske utstillingen i bibliotekets åpningstider i august og september. En katalog med mer informasjon vil også være gratis tilgjengelig.  Utstillingen er støttet av Nordisk kulturfond. JURYENS UTVALG FRA INNSENDTE BIDRAG TIL ELO 2015:
• Mark Marino and The Marino Family: Mrs. Wobbles and The Tangerine House
• Emilie Barbier, Ana Abril Hernández, Leja Hočevar, Luis Javier Pisonero and Mario Azna “The Tower of Jezik”
• Aleatory Funkhouser: “My Own Alphabet”
• Pierre Fourny, Guillaume Jacquemin, Serge Bouchardon, Luc Dall'Armellina and Hélène Caubel: “Typomatic"
• Jorge Andrés Gómez, Baptiste Ingrand, Florine Morestin: “Poetracking”
• LeAnn Erickson: “The Computer Wore Heels”

ET UTVALG FRA NORDISKE LAND:
• Åshild Kanstad Johnsen: Kubbe lager skyggeteater (Gyldendal 2013)
• Kari Stai: Jakob og Neikob (Samlaget 2011)