Hjem
Forskergruppen Elektronisk litteratur
ELO2015

Hybride grensesnitt, digitale fortellinger: en utstilling

Denne utstillingen viser elektronisk litteratur som krever at vi bruker sanser vi vanligvis ikke forbinder med lesing.

Screenshot from Fish Net Stockings.
The installation “Fish Net Stockings” by Joellyn Rock and Alison Aune uses hybrid media to tell the story of a world where mermaids exists, and is part of the ELO2015 Hybridity exhibition at Lydgalleriet.
Foto/ill.:
Joellyn Rock

Hovedinnhold

Kunstnerpresentasjoner: 06.08.2015 16:15-17:30

Åpning: 06.08.2015 17:30-18:30

Åpningstider: 04-09.08.2015 fra 12:00-18:00 hver dag, deretter torsdag-søndag kl 11:00-16:00. 

 

Kom til Lydgalleriet mellom 4. og 22. august 2015 for å oppleve litterære tekster som utfordrer idéen om hva litteratur kan være. Mange av verkene leker med hva et grensesnitt til fortellinger kan være. Vi er vant til å bruke boken og de siste årene lesebrettet som grensesnitt til romanens fortellinger, og TV-skjermen og kinolerretet som grensesnitt for å oppleve visuelle fortellinger. I denne utstillingen finner du eksempler på andre måter å bruke teknologien som et grensesnitt til fortellinger og poesi.

 

Ouijabrettet kan forstås som et grensesnitt mellom vår verden og de dødes verden, og John Murray og Anastasia Salter følger opp ved å bruke et fysisk Ouija-brett som grensesnitt til en hypertekstuell fortelling om det overnaturlige, hvor leserens bevegelser på brettet påvirker historien. Caitlin Fisher og Tony Vieres Mother/Home/Heaven bruker augmentert virkelighet hvor du peker en iPad på bilder av en gammel landhandel til å fortelle historier om hverdagslivet i en pionerlandsby i Kanada. I Joellyn Rock og Alison Aunes Fish Net Stockings møter vi en verden hvor havfruer faktisk eksisterer, vist fram med skyggeteaterets virkemidler kombinert med projeksjoner, utklipte figurer, lyd og tekst. Stephen Wingate utforsker kombinatorisk film, mens Julie Vulcan og Ashley Scotts RIMA lar tilskuernes fysiske bevegelser i utstillingsrommet påvirke twitterdagboken til en halvt fiktiv samvittighetsfange. Angus Forbes bruker visualiseringsteknologier og tekstanalyseverktøy for å skape nye versjoner av Emily Dickinson's poesi. Philippe Bootz og Nicolas Bauffe har satt sammen to datamaskiner som sammen skaper noe nytt: en av maskinene er programmert til å generere musikk, mens den andre bruker musikken som grunnlag for å generere poesi. 

 

Arbeider som stilles ut er: From Beyond” by John Murray (US) and Anastasia Salter (US), “a throw of the dice will never abolish chance .com” by Andy Simianmoto (AU) and Andy Karen Ann Donnachie (AU), “#Carnivast” by Mez Breeze (AU) and Andy Campbell (UK), “play music for my poem” by Philippe Bootz (FR) and Nicolas Bauffe (FR), “Poetry Chains and Collocations” by Angus Forbes (US), “Fish Net Stockings” by Joellyn Rock (US) and Alison Aune (US), “Mother/Home/Heaven” by Caitlin Fisher (CA) and Tony Viere (CA), and RIMA by Julie Vulcan (AU) and Ashley Scott (AU).