Forskargruppe for europarett
FIDE-rapport: Tema 3

Forskergruppens bidrag til Tema 3

Førsteamanuensis Ronny Gjendemsjø og postdoktor Ingrid Margrethe Halvorsen Barlund har, sammen med professor Eirik Østerud fra UiO, skrevet Norges bidrag på Tema 3 om norsk konkurranserett og konkurransepolitikk i den digitale økonomien.

Building
Christian Wagner/Unsplash

I rapporten fremheves det at norske konkurranseregler ikke har blitt endret etter digitaliseringen av økonomien, men at det norske Konkurransetilsynet nylig har fått innføring fra politisk hold om å prioritere å overvåke den giditale økonomien. Det er fremdeles få saker om konkurranseskadelig adferd i digitale sektorer, noe som også medfører lite praksis på analyseverktøy som markedsfeinisjon og markedsmakt.

Rapporten tom for seg den praksisen som er, og fokuserer blant annet på fusjonssaker i telekom-sektoren, og Telenor-saken om misbruk av dominerende stilling. Videre tar rapporten for seg Ski/Follo Taxi-saken om konkurranseavgrensende formål, og eksempler på digitale markeder der Konkurransetilsynet har ønsket å verne om konkurransen ved å motsette seg reguleringstiltak, slik som e-bormarkedet og e-dagligvaremarkedet.

For forskergruppens bidrag til Topic 3, følg denne lenken.

Tema for årets rapport var delt inn i tre bolker:

Tema 1: “National Courts and the Enforcement of EU Law – the pivotal role of nationalcourts in the EU legal order.”

Tema 2: “Data Protection – setting global standards for the right to personal dataprotection.”

Tema 3: “EU Competition Law and the Digital Economy – protecting free and faircompetition in an age of technological (r)evolution).”

Forskergruppens medlemmer har vært med å bidra på det første og tredje temaet.

Generalrapportøren for tema 1 er professor og Jean Monnet Chair i EU-rett, Michael Dougan, ved Universitetet i Liverpool.

Generalrapportørene for tema 3 er professor i rettsvitskap, Nicolas Petit, og professor i EU-rett, Pieter Van Cleynenbreugel, begge ved Universitetet i Liège.

Forskergruppens bidrag til Topic 3