Forskningsgruppe for psykisk folkehelse
PhD-prosjekt

Et undervisningsbasert tiltak for å øke bevisstheten og refleksjon rundt bruken av sosiale medier blant norske ungdom

Forskningen peker i ulike retninger når det gjelder hvilke påvirkning bruk av sosiale medier (SOME) har på mental helse og velvære. Tiltak for å redusere negative aspekter og fremme positive aspekter ved SOME bruk kan potensielt påvirke ungdommens psykiske helse og velvære positivt, men det er få evidensbaserte intervensjoner for dette i dag. Vi har derfor utviklet et undervisningsbasert tiltak for å fremme positiv og helsefremmende bruk av SOME. Tiltaket er utviklet av Bergen kommune i samarbeid med Folkehelseinstituttet (FHI), Vestland fylkeskommune og Høgskolen på Vestlandet i tett samarbeid med elever og lærere ved lokale skoler. Tiltaket består av tematisk undervisning og klassediskusjoner, hvor målet er å øke bevisstheten og refleksjon knyttet til SOME-bruk, og hvordan dette kan påvirke seg selv og andre.

Målet med PhD-prosjekter er å
1) vitenskapelig beskrive tiltaket og presenter funn fra pilot gjennomført i 2021 hvor 2 prosjektskoler (330 elever og 30 lærere) testet tiltaket (prosessevaluering)
2) vurdere potensielle effekter av tiltaket gjennomført blant over totalt 1200 elever i Vestland som planlegges høsten 2023 (hovedevaluering).

Kvantitative data blir brukt for å få vurdering av hvorvidt elever og lærere opplever tiltaket som nyttig, relevant og engasjerende (prosessevaluering og hovedevaluering), samt for å utforske eventuelle effekter over tid (hovedevaluering). Elevene vil i hovedevalueringen bli spurt en rekke spørsmål rundt deres bruk av SOME-bruk, og hovedsutfallmålet er hvorvidt de opplever SOME som en stressfaktor. Kvalitative data basert på fokusgruppeintervju med både lærere (n = 7) og elever (n = 10 ) fra pilotskolene, vil utdype hvordan tiltaket ble mottatt og gjennomført, men også mulighet til å få innsikt i hva som bør endres og hva som kan forbedres i den temabaserte undervisningen (prosessevaluering). Flere fokusgruppeintervju med elever planlegges som en del av hovedevalueringen, slik at vi kan forstå enda bedre ungdommens opplevelse av eventuelle effekter.

Mer informasjon om det overordnede prosjektet er tilgjengelig på Bergen Kommunes nettsider: