Politikk, nettverksstyring og innovasjon

Nyhetsarkiv for Politikk, nettverksstyring og innovasjon

1. november starter prosjektet «Adopsjon som barneverntiltak» opp ved Institutt for Administrasjon og Organisasjonsvitenskap
Marit Skivenes skal holde foredrag om barnevern på Forskerforbundet sin PechaKucha-turné. Forskerforbundet arrangerer flere foredrag som del av deres kampanje, Hjernekraftverk, og disse finner sted på Ricks på onsdag, fra 19.00-00.00.
Thorvald Gran (prof emeritus) og Nadia von Jacobi (postdoc Universitetet i Pavia) har fått kontrakt med forlaget Routledge om i løpet av 2016 å skrive bok om talehandlingsteoriens bidrag til forklaring av organisasjonsendring, etablering av nye organisasjoner eller det vi kaller sosiale innovasjoner.
Ann Karin Tennås Holmen disputerte fredag 14.oktober for PhD-graden ved UiB. Hun argumenterer i sin avhandling for at vi enten må godta at politikerne mister kontroll, eller at vi må finne nye insentivstrukturer for å sikre kontrollen. For styringsnettverkene er kommet for å bli
Innlegg av Thorvald Gran i den nyeste utgaven av Historisk Tidsskrift.
Artikkel av Thor Øivind Jensen ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap. "Brukernes røst om medisiner – gjensyn med en undersøkelse om pasienterfaringer fra 1979" er publisert i første utgaven av Tidsskrift for psykisk helsearbeid 2011.
Ny artikkel av Professor Thorvald Gran i Journal of Institutional Economics, publisert av Cambridge Journals. Artikkelens fulle tittel er "John Searle on the concept of political power, the power of states and war-making: why states demand a monopoly of the organisation and use of soldiers".
"Hvordan den norske fiskeriallmenningen ble privatisert. Om Bjørn Hersougs forskningsmetode" er tittelen på bokessayet av Professor Gran i siste nummeret av Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift i 2010.
Ny artikkel av PhD student Dag Erik Berg ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap. Artikkelen er publisert i tidsskriftet Internasjonal Politikk.
Færøyene styrker eget universitet og starter undervisning på masternivå i organisasjonsteori ved hjelp av Institutt for Administrasjon og Organisasjonsvitenskap.
CMI-UiB Fredagsseminar på Bergen ressurssenter for internasjonal utvikling, Jekteviksbakken 31, 27. august kl. 12.00-14.00. Innleder: Thor Øivind Jensen