Forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur
I media

– Malala er sterk og ydmyk på en gang

Kontraster gir fredsprisvinner Malala Yousafzai en spesiell gjennomslagskraft, forteller retorikkprofessor Jens E. Kjeldsen til NTB.

Fredsprisvinner Malala Yousafzai
Fredsprisvinner Malala Yousafzai (Foto: Southbank Centre. CC-by-2.0).
Southbank Centre

I forbindelse med utdelingen av Nobels fredspris, har professor i retorikk ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, Jens E. Kjeldsen, uttalt seg om vinneren til NTB.

Les utdrag fra saken under:

(Sakset fra NTB)

"(...)

Historien til tidenes yngste fredsprisvinner gjør et sterkt inntrykk. Men det er også noe med 17-åringens måte å være på som griper oss.

Til og med verdens mektigste mann, og selv fredsprisvinner, den amerikanske presidenten Barack Obama, ble berørt av den unge jenta da hun besøkte ham i Det hvite hus i fjor.

Retorikkprofessoren ved Universitetet i Bergen mener at Malala treffer oss i hjertet fordi hun har en usedvanlig sterk historie som hun fremfører lavmælt.

Obama-likhet

– Hennes styrke henger på hennes historie. Vi hører henne og vet umiddelbart at dette er en person som kjemper for en sak. Det blir som da Obama i hans første periode snakket om like rettigheter for alle, eller Jens Stoltenberg etter 22. juli. Ordene er knyttet til historien bak. Slik er det også når vi hører Malala, sier Kjeldsen.

Det er også en klassisk historie med en fæl skurk og helten som kjemper alene.

– Hun bærer jo også beviset med seg, med dette ene øyet som henger litt, sier Kjeldsen.

Voksen og barn

Kjeldsen peker på kontrastene ved Malala.

– Hun er voksen og barn, vanlig og uvanlig, sterk og ydmyk, alene og i fellesskap, asiat og vestlig – alt på samme tid. Det er noe med henne vi ikke helt får tak i. Hun er både fremmed og kjent på samme tid, sier Kjeldsen til NTB.

Kjeldsen viser til at Malala er 17 år, men formulerer seg som en voksen. Hennes første blogg ble publisert av BBC da hun var 11 år. 14 år gammel var hennes protest så mektig at Taliban forsøkte å drepe henne.

– Dette er jo helt vanvittig når jeg tenker på mine egne barn, og hva de sier og gjør på nett. Samtidig vet vi jo at hun er barn, hun snakker selv om hvordan hun fikk vite om nobelprisen i kjemitimen og om sine venner på skolen. Hun er med andre ord barn og voksen på samme tid, sier Kjeldsen.

Veiver ikke

Hun er også ydmyk og sterk på samme tid.

– Hun er ydmyk når hun sier hun ikke fortjener prisen, og når hun sier at hun vil dele den med alle barn som ikke har en egen stemme. Samtidig er hun utrolig sterk, blant annet når hun i takketalen fredag sa at «Jeg kunne være taus og bli drept, eller jeg kunne protestere og bli drept». Det åpenbart at hun kjenner sin egen styrke. Når hun står der, merker vi den unike styrken, sier Kjeldsen.

– Historien bak er helt rørende fantastisk, samtidig som du har disse motsetningene og det at hun opptrer så dempet. Malala veiver ikke med armene for å bli hørt. Det bidrar til å understreke budskapet, sier Kjeldsen.

(...)"