Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Etikk

Etikk, språk og argumentasjon - En innføring i debattetikk

Hva innebærer det å ha et etisk perspektiv på en meningsutveksling? Det er hovedtemaet i denne boken av Eilert Jan Lohne.

Portrettfoto av Eilert Jan Lohne ved siden at forsiden på boken
UiB, FoF

Hvordan kan tolking og presisering hjelpe oss til språklig klarhet? Hva kjennetegner velbegrunnet argumentasjon? Og hvorfor er språklig klarhet, argumentasjon og etikk forutsetninger for saklighet?

På samme måte som det må stilles etiske krav til våre handlinger overfor andre mennesker, må det stilles etiske krav til våre ytringer. Diskusjonsetikk forutsetter imidlertid også diskusjonsteknikk. I denne boken er det lagt vekt på å vise sammenhengen mellom meningsutvekslinger og deres etiske, språklige, argumentasjonsmessige og saklige forutsetninger. Dette gjenspeiles i bokens fire deler, som er viet (1) etikk, (2) språklig klarhet, (3) argumentasjon og (4) saklighet.

I hver del gis det en innføring i de ulike temaene, og teori belyses gjennom praktiske problemstillinger fra politikk, forvaltning og vitenskap. Boken er skrevet med utgangspunkt i forfatterens mangeårige erfaring som foreleser i logikk til examen philosophicum ved Universitetet i Bergen. Den egner seg derfor spesielt god for ex.phil.-studenten, men vil også være nyttig for folk som vil oppøve evnen til både debattetikk og debatteknikk.