Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Filosofi og rettsvitenskap

Ny bok: Bevisbedømmelse i praksis

I januar ble Eivind Kolflaaths bok Bevisbedømmelse i praksis sluppet på Fagbokforlaget. I omtalen heter det:

Fagbokforlaget

"Bevisbedømmelse har stor betydning i det praktiske rettsliv, men har lenge vært et neglisjert tema i juridisk litteratur. Denne boken, skrevet av Evind Kolflaath (førsteamanuensis ved FoF og Det Juridiske fakultet),  belyser ulike sider ved juridisk bevisbedømmelse slik den utspiller seg i praksis. I mer enn hundre straffesaker for lagmannsretten har forfatteren observert rettens rådslagning etter at hovedforhandlingen var avsluttet.

Fremstillingen tar som utgangspunkt at bevisbedømmelse dreier seg om å trekke slutninger, vurdere fortellinger og søke forklaringer. Dette utdypes med eksempler fra domskonferanser og domstekster. Boken setter også søkelys et på domskonferansen som beslutningsarena." (Fagbokforlaget)