Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Nettverksseminar

Nettverksseminar med Randi Elisabeth Amundsen 18. april

"Erfaringens betydning for menneskelig adferd i naturen":

Til tross for viten om at vår måte å være i verden på vil føre oss i retning av klima- og miljøkatastrofer, evner vi ikke å endre kurs. Spørsmålet mitt er derfor om vår manglende aktelse for naturens grenser kan knyttes til vår erfaring av – ikke bare naturen – men virkeligheten som sådan. Her tenkes erfaring som en totalitet av bevisste og ubevisste forhold som preger menneskets opplevelser, viten og adferd. Erfaring innbefatter derfor både tenkning, følelser og instinkter. Denne forståelsen av erfaring ligger tett opptil Nietzsches bruk av begrepet, og det er nettopp ved hjelp av hans tenkning jeg vil gjøre et forsøk på å belyse den moderne verdens sinnsro ovenfor miljøproblemene. Nietzsche presenterer oss for to ulike verdener: Den platonsk-kristne moralske verden og Nietzsches egen verden av «vilje til makt». Ut i fra en antakelse om at erfaring er bestemmende for adferden, vil disse to verdener, hver for seg resultere i ulik adferd i naturen såvel som i livet generelt.