Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Anti-Eksepsjonalisme

FRIPRO-støtte til prosjekt om logikk

Det fire-årige prosjektet `Anti-Exceptionalism About Logic' har fått 7 millioner kroner i FRIPRO-støtte fra Norges Forskningsråd i kategorien ‘Unge forskertalenter’. Prosjektet skal ledes av Ole Hjortland ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, og finansierer en postdoktor og en PhD-stipendiat.

Anti-exceptionalism

Logikk er studiet av hvilke standarder som finnes for god argumentasjon. Ideelt sett er dette standarder for resonnering i alle sammenhenger, fra et sjakkparti til matematiske bevis, fra økonomiske modeller til politisk diskurs. Det er imidlertid uenighet om nøyaktig hvilke standarder som faktisk gjelder.

Prosjektet skal utarbeide en ny metode for hvordan argumentative standarder identifiseres. Denne metoden kalles for Anti-Exceptionalism. Med det menes at logiske teorier ikke etableres forut for andre teorier, men snarere som svar på praktiske oppgaver i vitenskapene. Dette innebærer blant annet at arbeidet med logiske teorier bør bruke de samme metodene som vitenskapelige teorier flest. Det tradisjonelle synet på logikk som en medfødt rasjonell kapasitet blir dermed utfordret.

I samarbeid med blant annet Munich Center for Mathematical Philosophy (LMU Munich) skal prosjektet organisere en rekke workshops og konferanser. Prosjektet er bistått av et Advisory Board bestående av Ruth Byrne (Trinity College Dublin), Hannes Leitgeb (LMU Munich), James Levine (Trinity College Dublin), Øystein Linnebo (Universitetet i Oslo) og Stewart Shapiro (Ohio State University). I tillegg kommer Gil Sagi (The Hebrew University of Jerusalem) til å besøke UiB som gjesteforsker. Prosjektet har som målsetning å styrke det faglige miljøet for filosofisk logikk i Norge.

Følg prosjektet her.